Koleje Dolnośląskie testowały system ETCS

inforail
12.02.2019 08:35

Bezpiecznie, ekonomicznie inowocześnie – oto trzy główne argumenty, przemawiające na korzyść wprowadzeniaEuropejskiego Systemu Sterowania Pociągiem w pojazdach Kolei Dolnośląskich.

Bezpiecznie,bo system zatrzyma pociąg, kiedy maszynista nie zareaguje w porę. Ekonomicznie,bo pociągi przystosowane do użytkowania ETCS pojadą zprędkością od 130 do 160 km na godzinę już z jednym maszynistą, a nie – jak wprzypadku braku systemu – obowiązkowo z dwoma. Wynikają z tego zarównooszczędności finansowe- dla przewoźnika, jaki i czasowe – dla pasażera, bo maszynista częściej będziemógł pozwolić sobie na jazdę z większą prędkością. I wreszcie nowocześnie, bo dziękiwprowadzeniu tego rozwiązania, dolnośląski przewoźnik wchodzi do krajowejczołówki kolejowego know-how.

7lutego system ETCS był testowany na odcinkach Legnica – Wrocław – Opole orazLegnica – Węgliniec. W przejazdach uczestniczył prezes Kolei DolnośląskichDamian Stawikowski iwiceprezes spółki Wojciech Zdanowski. Ponadto w jazdach próbnych brali udziałtakże przedstawiciele PKP PLK, Siemensa i Bombardier Transportation Sweden ABoraz Bombardier Transportation Polska, które to konsorcjum na zlecenieinwestora (PKP PLK) odpowiada za przygotowanie i wdrożenie systemu.

-ETCS to przyszłość całego transportu kolejowego – zaznacza prezes KD DamianStawikowski. – Póki co fabrycznie przystosowane do korzystania z systemu sąnasze pociągi typu Impuls, ale z czasem zamierzamy zmodernizować pod tym kątemcały nasz tabor i wyposażyć go wurządzenia wspomagające i kontrolujące pracę maszynisty – dodaje.

-Dzięki ETCS maszynista jest pod stałym nadzorem, system automatycznie zatrzymapociąg, kiedy ten nie zareaguje w porę na sygnały z zewnątrz. Warto zwrócićuwagę, że w Polsce system ETCS obsługuje pociągi PKP Intercity na centralnejmagistrali kolejowej, i niebawem, także nasze, jako jedynego przewoźnikaregionalnego – dodaje wiceszef KD Wojciech Zdanowski.

Główneelementy systemu znajdują się w infrastrukturze kolejowej: komputer sterujący,eurobalisy – czyli punktowe urządzenia przekazujące informacje z torubezpośrednio do kabiny maszynisty, a także kodery, które przetwarzają sygnał ztorów. Na liniach Legnica – Węgliniec i Legnica – Wrocław Opole zainstalowanopoziom 2. systemu ETCS. Między Legnicą i Opolem sprawuje się znakomicie. Wkierunku Węglińca niezbędne są korekty.

FunkcjonowanieETCS opiera się na GSM-R czyli systemie łączności cyfrowej GSM, zaprojektowanymna potrzeby komunikacji transportu kolejowego.