Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trwają szkolenia załóg VIP-owskich samolotów Boeing B737-800

infoair
11.02.2019 17:15

Załogi nowozakupionych VIP-owskich samolotów Boeing B737-800 wciąż zdobywają doświadczenielotnicze. Certyfikowano już cześć personelu naziemnego, który ma obsługiwać temaszyny oraz personel pokładowy – wynika z odpowiedzi resortu obrony nainterpelację poselską.

Opowiadając na interpelacje poselską grupy posłów PO-KO iNowoczesnej, wiceszef resortu obrony Wojciech Skurkiewicz podał informacjedotyczącą wyszkolenia załóg niedawno zakupionych samolotów VIP.

„W przypadku samolotu Boeing B737-800 załogi wciążzdobywają doświadczenie lotnicze. Piloci samolotów VIP realizują szkolenia nasymulatorach lotniczych według obowiązujących światowych standardów, a takżedoskonalą swoje umiejętności podczas realnego szkolenia lotniczego wpowietrzu” – poinformował posłów Skurkiewicz.

Obecnie na tego typu samolotach nie można wykonywać lotów zudziałem najważniejszych osób w państwie o statusie HEAD.

„Ponadto do zabezpieczenia samolotów do przewozunajważniejszych osób w państwie w certyfikowanych przez producentów samolotówośrodkach szkoleniowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej,przeszkolonych zostało 38 osób naziemnego personelu technicznego (docelowo:ponad 50 specjalistów) oraz personel pokładowy (steward/stewardesa) w ilości 23osób” – dodał wiceminister.

Z odpowiedzi Skurkiewicza wynika też, że do lotów o statusieHEAD w pełni wyszkolonych jest pięć załóg mniejszych samolotów Gulfstream G550.Loty HEAD są już wykonywane na tych maszynach.

Status HEAD nadaje się lotom z prezydentem RP, marszałkiemSejmu, marszałkiem Senatu i premierem. Obecnie potrzeby te częściowo realizujązałogi samolotów cywilnych czarterowanych od PLL LOT. Ostatnia umowa czarteru,którą zawarło MON dotyczy dwóch samolotów Embraer ERJ-175 w 2019 r. i jednegotakiego samolotu w 2020 r. za kwotę 157,6 mln zł.

Umowę o dostawie dwóch 16-miejscowych transatlantyckichsamolotów dla VIP podpisano w listopadzie 2016 r. Wartość kontraktu,podpisanego w listopadzie 2016 r., wyniosła ok. 440,5 mln zł netto, a zpodatkiem ponad 538 mln zł. Maszyny zostały dostarczone w czerwcu i lipcuubiegłego roku. Do każdej z nich MON przewidziało przeszkolenie trzech załóg -łącznie 18 osób.

MON zakupiło także trzy średniej wielkości samoloty Boeing737-800NG w wersji BBJ2 (Boeing Business Jet). Pierwszy z nich wylądował wWarszawie w listopadzie ub. r. Wnętrze samolotu wymaga przebudowy z seryjnejkonfiguracji pasażerskiej do wariantu VIP. Kolejne dwa samoloty tego typu majązostać dostarczone w 2020. r.

Po katastrofie smoleńskiej i rozformowaniu 36. specjalnegopułku lotnictwa transportowego, wojsko wykonywało przeloty z VIP śmigłowcaminależącymi do 1. Bazy Lotnictwa Transportowego, która zastąpiła specpułk, orazsamolotami transportowymi, wykorzystywanymi m.in. w rejonach, dokąd niemożliwesą loty cywilne. Transport na większe odległości odbywa się czarterowanymi odPLL LOT samolotami pasażerskimi. Osoby pełniące najwyższe funkcje, w tymprezydent RP, korzystają też z połączeń rejsowych.