O krok bliżej budowa linii Podłęże – Piekiełko

inforail
05.02.2019 13:38

PKP PolskieLinie Kolejowe uzyskały prawomocne decyzje środowiskowe dla budowy nowej linii „Podłęże –Piekiełko” i modernizacji istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz.

To pierwsze decyzje administracyjne dlainwestycji, zapewniającej lepszą komunikację w Małopolsce, z północy napołudnie Polski i Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne.

Decyzje środowiskowe, wydane zostały poprzeprowadzeniu oceny oddziaływania na środowisko. Zawierają warunkiśrodowiskowe, które muszą być uwzględnione na etapie projektu budowlanego irealizacji inwestycji.

Uzyskaneprzez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. decyzje, to kolejny krok do budowy nowejlinii między Podłężem a Tymbarkiem i Mszaną Dolną oraz modernizacji istniejącejtrasy Chabówka – Nowy Sącz. Będzie to najdłuższa nowa linia kolejowa w Polsceod kilkudziesięciu lat. Znacząco skróci czas przejazdu między Krakowem aZakopanem oraz Krakowem a Nowym Sączem. Konsekwentnie dążymy do celu, jakimjest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – powiedział Andrzej Adamczyk, ministerinfrastruktury.

W styczniu PLK podpisały umowę za 180 mln złnetto i rozpoczął się I etap inwestycji. Prace przygotowawcze obejmująopracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowetory. Kolejne etapy inwestycji (II i III) odnoszą się do modernizacji liniikolejowej nr 104 pomiędzy Chabówką a Nowym Sączem oraz budowy nowej trasy,łączącej Podłęże

z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

Ostatecznym efektem przedsięwzięcia będziezapewnienie lepszych połączeń regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy,Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami, poprzez radykalne skrócenieczasu przejazdu. Nowa linia zapewni sprawniejsze podróże, wygodniejsze iszybsze dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Zwiększy się rangaprzemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala. Mieszkańcymiejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Wedługprzeprowadzonych w ramach studium analiz, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie KrakówGłówny – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny na odcinku Kraków Główny -Nowy Sącz, poniżej 1 h.

Inwestycja znacząco wpłynie na transporttowarów koleją. Rozbudowana sieć stworzy korzystne warunki przewozów międzypołudniem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciążymocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wypełni także lukę w siecikomplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej), będzie stanowićfragment korytarza AGTC C30/1 oraz nowoprojektowanego kolejowego korytarzatransportu towarowego RFC11 „Amber”.

Zadanie pn. „Budowa nowej linii kolejowejPodłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącejlinii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz – Etap I: praceprzygotowawcze” jest realizowane w latach 2018 – 2021.

Etap II i III będą realizowane odpowiednio wlatach 2020-24 i 2020-27. Wartość inwestycji „Podłęże – Piekiełko” wraz zmodernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardówzłotych.