Najbardziej punktualny Modlin, a najmniej – Warszawa
Ubiegły rok to dla największych lotnisk Polski i Europyokres dużego wzrostu zakłóceń lotów w porównaniu z rokiem 2017.
GIVT Index dla Polski za rok 2018 wynosi 16,5 (w2017 r. było to 10,3) i jest nieco niższy niż wskaźnik dla krajów UniiEuropejskiej za ten sam okres, wynoszący 17,4 (w stosunku do 11,4 w 2017 r.).Spośród największych polskich lotnisk najmniej kłopotów z punktualnością miał wminionym roku port lotniczy w Modlinie, a w gronie największych lotnisk Europynajlepszym wynikiem w tym zestawieniu może pochwalić się madryckie Barajas.
-„Zagęszczenie siatkipołączeń i wzrost liczby pasażerów, do tego strajki personelu linii lotniczych– to główne czynniki, które wpłynęły w ubiegłym roku na sytuację na lotniskachpolskich i europejskich, powodując wyraźne wzrosty współczynnika opóźnionych iodwołanych lotów. Wzrosty te nie ominęły żadnego dużego lotniska w naszymkraju, to samo tyczy się praktycznie całej pierwszej dziesiątki europejskichportów lotniczych” – komentuje Paulina Krogulec, Head of Airline Relations wGIVT.
Rok 2018 w Polsce
Każde lotnisko z krajowej „wielkiej siódemki” zanotowało wskali rocznej wzrost zakłóceń ruchu. Tak jak w 2017 roku, tak i w ubiegłymnajmniejsze problemy z punktualnością miał port lotniczy w Modlinie. Jego GIVTIndex za 2018 r. wynosi 10 i wzrósł o 47% w stosunku do wyniku z 2017 roku.Drugi wynik w tym gronie zanotowało lotnisko w Gdańsku (GIVT Index 12,8 –wzrost wskaźnika o 68%), a trzeci – port lotniczy w Katowicach (indeks 13,8 iwzrost o 40%).
Największy wzrost zakłóceń ruchu zanotował w skali rocznej portlotniczy we Wrocławiu.
„Indeks tego lotniska wzrósł w skali rocznej o niemal100% i wyniósł 15,2. Wynika to m.in. z faktu, że lotnisko obsłużyło w minionymroku o ponad 17% podróżnych więcej niż w 2017 roku” – mówi Paulina Krogulec.
LOTNISKO |
GIVT INDEX 2017 |
GIVT INDEX 2018 |
ZMIANA |
Port Lotniczy Warszawa-Modlin |
6,8 |
10 |
+3,2 |
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy |
7,6 |
12,8 |
+5,2 |
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach |
9,8 |
13,8 |
+4 |
Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika |
7,7 |
15,2 |
+7,5 |
Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice |
10,6 |
16,3 |
+5,7 |
Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego |
12,2 |
16,7 |
+4,5 |
Lotnisko Chopina w Warszawie |
11,6 |
18,2 |
+6,6 |
„Wielka piątka” w 2018 roku
GICT Index dla Polski zarok 2018 wzrósł o 60% w stosunku do roku 2017, wskaźnik dla Unii Europejskiejwzrósł w tym czasie bardzo podobnie, bo o 52%. Najlepszy wynik w grupie”wielkiej piątki” europejskich rynków lotniczych uzyskała w ubiegłym rokuHiszpania, której indeks wyniósł 12,4 i wzrósł o 82% w stosunku do 2017 roku,kiedy to również ten kraj uzyskał najlepszy wynik w zestawieniu.
Drugi wynikprzypada Włochom (GIVT Index za 2018 r. wynoszący 13,9 i wzrost o 49%), atrzeci Wielkiej Brytanii (wskaźnik 16,1 i wzrost o 34%).
„Kolejność w pierwszejtrójce nie zmieniła się w porównaniu do wyników z 2017 roku, a na czwartej ipiątej pozycji miejscami zamieniły się Niemcy i Francja, która w ubiegłorocznymzestawieniu zamyka stawkę z indeksem na poziomie 21,4” – mówi ekspertka GIVT.
KRAJ / OBSZAR |
GIVT INDEX 2017 |
GIVT INDEX 2018 |
ZMIANA |
HISZPANIA |
6,8 |
12,4 |
+5,6 |
WŁOCHY |
9,3 |
13,9 |
+4,6 |
WIELKA BRYTANIA |
12 |
16,1 |
+4,1 |
POLSKA |
10,3 |
16,5 |
+6,2 |
UNIA EUROPEJSKA |
11,4 |
17,4 |
+6 |
NIEMCY |
13 |
19,3 |
+6,3 |
FRANCJA |
12,8 |
21,4 |
+8,6 |
TOP 10 największycheuropejskich lotnisk
Ranking otwiera port lotniczy stolicy Hiszpanii. Barajas uzyskałow ubiegłym roku indeks wynoszący 9,2 (wyższy o 41% niż w 2017 r., kiedy tomadrycki port również przewodził w zestawieniu). Za nim uplasowało się lotniskow Rzymie, z indeksem 11,3 (wzrost o 48%), a trzeci wynik – 12,3 – uzyskał portw Kopenhadze (wzrost o 32%). Najmniejszy wzrost wskaźnika zanotowało w tym gronielotnisko Heathrow, którego wynik pogorszył się w ubiegłym roku tylko o niecały1%. Z indeksem wynoszącym 13,5 londyński port znalazł się czwartym miejscurankingu.
„Największe wzrosty wskaźnika w skali rocznej odnotowały trzylotniska zamykające to zestawienie – wśród nich jest port lotniczy wBarcelonie, który w zestawieniu za 2017 rok zajął drugie miejsce, a po wzrościeindeksu o 155%, do wyniku 18,1, trafił na ósme miejsce w europejskim top 10” –mówi Paulina Krogulec. „Przedostatnie, z wynikiem 18,2, jest paryskie lotniskoCharlesa de Gaulle'a, którego wskaźnik w porównaniu rocznym wzrósł o 106%, aostatnie miejsce przypadło portowi lotniczemu w Monachium, którego indekswyniósł 20,5 i jest o 102% wyższy niż w zestawieniu za rok 2017” – dodała ekspertka.
LOTNISKO |
GIVT INDEX 2017 |
GIVT INDEX 2018 |
ZMIANA |
Adolfo Suárez Madrid – Barajas Airport |
6,5 |
9,2 |
+2,7 |
Leonardo da Vinci – Fiumicino Airport |
7,6 |
11,3 |
+3,7 |
Copenhagen Airport |
9,3 |
12,3 |
+3 |
London Heathrow Airport |
13,4 |
13,5 |
+0,1 |
London Gatwick Airport |
8,1 |
16,1 |
+8 |
Amsterdam Airport Schiphol |
15,4 |
16,3 |
+0,9 |
Frankfurt Airport |
12,7 |
18,1 |
+5,3 |
Barcelona – El Prat Airport |
7,1 |
18,1 |
+11 |
Paris Charles de Gaulle Airport |
8,8 |
18,2 |
+9,4 |
Munich International Airport |
10,1 |
20,5 |
+10,4 |
Jak działa GIVTIndex?
Indeks jestobliczany na podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych,jako udział opóźnionych ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowychstartujących z danego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10oznacza 1% zakłóconych lotów). W zielonej ramce w grafice oznaczana jest zmianaudziału zakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.
„