ZTM Warszawa zaktualizował mapy dostępności komunikacji miejskiej
Jak na co dzieńfunkcjonuje Warszawski Transport Publiczny? Jak długo trzeba iść do przystankui jak daleko znajduje się stacja metra? Jak długo jedzie się do ścisłegocentrum z poszczególnych rejonów stolicy? Na wszystkie pytania odpowiadają mapydostępności, które właśnie zostały zaktualizowane.
Mapy są próbą całościowego spojrzenia na funkcjonowaniekomunikacji publicznej w aglomeracji warszawskiej. Przedstawiają: dostępnośćwejść do stacji metra, przystanków kolejowych, autobusowych i tramwajowych dlaosób poruszających się pieszo, liczbę rzeczywistych odjazdów z poszczególnychprzystanków oraz czas dotarcia do ścisłego centrum (obszar ograniczony RondemONZ, ulicą Świętokrzyską, Rondem Dmowskiego oraz Dworcem Centralnym) z poszczególnychpunktów aglomeracji.
Mapy oparte są na dostępnych planach, które z koniecznościsą pewnym uproszczeniem i trzeba pamiętać, że schemat może różnić się odrzeczywistości, jeśli np. na danym chodniku czy jezdni trwa remont, a napodwórkach budynków znajdujących się na sugerowanej trasie dojścia do przystankunie ma dostępnych przejść.
Mapy są czytelne i łatwe w obsłudze. Ciemniejszy odcieńkoloru oznacza krótszy czas dotarcia do stacji, przystanku czy do centrumWarszawy – w zależności od wybranej mapy. Analogicznie większe kółko dla mapyodjazdów z przystanków oznacza więcej kursów pojazdów Warszawskiego TransportuPublicznego, a klikając na przystanek uzyskamy szczegółowe informacje o liczbieodjazdów w ciągu całego dnia powszedniego.
Schematy można przybliżać i oddalać, przesuwać w dowolnymkierunku, oglądać w trybie pełnoekranowym. W dużym powiększeniu widać, że całastolica jest pokryta siecią komunikacji miejskiej, bo tam, gdzie na pierwszyrzut oka spostrzegamy „białą plamę” w odpowiednim przybliżeniu widać np.las. Ważna jest także legenda, która objaśnia założenia wzięte pod uwagę przysporządzaniu planów.
Bardzo ciekawy obraz wyłania się z mapy przedstawiającejczas dotarcia do centrum. Dzięki dwóm liniom metra oraz sprawnie działającejkomunikacji szynowej dotrzemy do ścisłego centrum w ciągu 10 minut z wielurejonów stolicy. Mapa pokazuje także, jak daleko na obszarze aglomeracji sięgaWarszawski Transport Publiczny, np. osoba mieszkająca w Otwocku i to nie wbezpośrednim sąsiedztwie przystanku kolejowego, jest w stanie znaleźć się nadworcu PKP Warszawa Śródmieście w ciągu 50 minut.
Do obliczeń posłużyły dane z rozkładów jazdy, które zewzględu na utrudnienia występujące w ruchu drogowym mogą się różnić odrzeczywistości. Całkowity czas podróży, uwzględniony na mapie, obejmuje czasdojścia do przystanku, oczekiwanie na pojazd i samą podróż i zostałprzygotowany dla konkretnych godzin wyjścia z domu między 6.30 a 7.25 w dnipowszednie. Mapa pokazuje najszybsze, możliwe połączenie z danego rejonuaglomeracji – nie zawsze będzie to połączenie wybrane przez podróżnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Innym, ciekawym przykładem jest mapa dostępności wejść dostacji metra. Dla stacji metra zaznaczone zostały obszary do 500 oraz 1000metrów. Dzięki temu każdy użytkownik, znając tempo swojego przemieszczania siępieszo, będzie mógł oszacować, ile czasu zajmie mu dotarcie do wejścia. Naskrzyżowaniu obu linii metra obszar dojścia do 500 metrów sięga na północyOgrodu Saskiego (styka się niemal ze strefą dojścia 500 m dla stacjiRatusz-Arsenał), na zachodzie ulicy Żelaznej, na południu dociera niemal doHożej, a patrząc w stronę Wisły – ulicy Dynasy. Co warte podkreślenia, mapauwzględnia budowane już stacje na linii M2, które mają zostać oddane do użytkuw 2019 roku.
Podobnie wyglądają mapy przedstawiające dostępność stacjikolejowych oraz przystanków autobusowych i tramwajowych, razem z liniamidowozowymi „L”
Dane są aktualizowane co roku. W 2018 roku wiele się podwzględem dostępności komunikacji miejskiej zmieniło na lepsze, np. zakończyłsię remont linii kolejowej 447 (tzw. linii grodziskiej), remont liniiobwodowej, na Ursynowie została uruchomiona linia autobusowa 239. Powstały nowebuspasy na ul. Kijowskiej oraz Raszyńskiej.
Informacje widoczne na schematach zostały zaktualizowane woparciu o dane pochodzące z systemów Zarządu Transportu Miejskiego.
„