Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pomorskie potwierdza: Do 2023 PKM zostanie zelektryfikowana

inforail
11.01.2019 13:26

Do 2023 r. zostaniezelektryfikowana Pomorska Kolej Metropolitalna, powstanie też dodatkowyprzystanek Gdańsk Firoga pomiędzy Matarnią a lotniskiem w Rębiechowie. Dziękielektryfikacji pociągi PKM będą jeździć częściej i szybciej.

W piątek w siedzibie PKM władze samorządowe województwapomorskiego podpisały umowę z poznańskim Biurem Projektów Komunikacyjnych (BPK)na opracowanie dokumentacji projektowej elektryfikacji linii PKM wraz z budowąprzystanku Gdańsk Firoga.

Jak poinformowała Emilia Stawikowska z biura prasowegoUrzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, spółka PBK wykona zamówienieza ponad 2,5 mln zł. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 13 miesięcy.

Projekt zakłada elektryfikację ok. 17 km linii kolejowej nr248 (na odcinku Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) i ok. 1,5 km linii nr 253(łącznica z linią 201), zarządzanych przez PKM.

Linia PKM od samego początku planowana była jako liniaelektryczna, jednak ze względu na brak trakcji elektrycznej na trasie 201(Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, planyelektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie, do momentuprzygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201.

„Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z niąwspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się+ślepo+ w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKPdo elektryfikacji linii 201 i obecnie, kiedy PKP PLK taki projekt jużprzygotowują wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie” – powiedział,cytowany w komunikacie prasowym, wicemarszałek pomorski Ryszard Świlski.

Wraz z elektryfikacją PKM ma także być zbudowany nowyprzystanek Gdańsk Firoga w rejonie tzw. gdańskiej „Doliny Krzemowej”,gdzie działa wiele firm z branży IT.

„Już w 2011 r. przewidzieliśmy w naszym projekcierezerwę terenową pod dodatkowy przystanek w tej lokalizacji, a przejście podtorami na ul. Szybowcowej zostało tak zaprojektowane i wybudowane, aby wprzyszłości bezpośrednio nad nim mógł powstać przystanek” – wyjaśnił,cytowany w komunikacie prasowym, prezes PKM SA Grzegorz Mocarski.

Przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych dotyczącychelektryfikacji PKM i budowy nowego przystanku ma być ogłoszony w 2020 r.Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2021-2023.

Na realizację projektu spółka PKM otrzymała 61,7 mln złdofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ)2014-2020. Koszt całego przedsięwzięcia to ponad 89 mln zł.

Pomorska Kolej Metropolitalna czyli ok. 20-kilometrowa nowalinia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalejłącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna została uruchomionawe wrześniu 2015 roku. PKM jest pierwszą w Polsce linią kolejową wybudowanąprzez samorząd wojewódzki. Jest to największy projekt infrastrukturalnysamorządu województwa pomorskiego realizowany w latach 2008-2017. Projekt owartości 1,2 mld zł w znaczącym stopniu został zrealizowany dzięki funduszom zUE.