Prognoza Krakowa na rok 2019: 7,9 mln pasażerów
Obsłużenie 7,9 mln pasażerów, czyli 18 proc. więcej niż wminionym roku prognozuje w tym roku lotnisko Kraków Aiport. W czwartek LOTogłosił uruchomienie nowych połączeń z krakowskiego lotniska do Bukaresztu iDubrownika oraz dołożenie trzeciego lotu do Chicago.
-„Rekordy są bardzo miłe, ale najważniejsze, żeby nasipasażerowie byli zadowoleni z obsługi w Kraków Aiport” – zaznaczył podczasczwartkowej konferencji prasowej prezes Międzynarodowego Portu LotniczegoKraków-Balice Radosław Włoszek.
Dodał, że prognozy krakowskiego lotniska, zakładające w 2019r. obsłużenie 7,9 miliona pasażerów, wpisują się w strategię rozwoju siatkipołączeń lotniczych i wzrostu ruchu pasażerskiego.
W 2019 roku w siatce Kraków Aiport pojawi się 28 nowychpołączeń. Polski narodowy przewoźnik ogłosił w czwartek, że uruchomi z Krakowanowe połączenia do Bukaresztu i Dubrownika, a także zwiększy z dwóch do trzechtygodniowo liczbę lotów do Chicago. Wcześniej przewoźnik zapowiedział nowepołączenia do Tel Awiwu i Olsztyna.
-„Będzie to bardzo istotny wzrost obecności LOT-u w KrakówAiport. Chcemy, aby lotnisko to było beneficjentem dynamicznego rozwoju LOT-u,ale także to my chcemy korzystać z dobrej koniunktury Krakowa i Małopolski” -zaznaczył rzecznik PLL LOT Adrian Kubicki.
Do Bukaresztu i Dubrownika
Pierwszy rejs LOT-u z Krakowa do Bukaresztu wystartuje 1kwietnia. Pasażerowie będą mieli do wyboru loty w poniedziałki, środy i piątki.Rozkład przewiduje, że samoloty będą startowały z Krakowa o godz. 20:25 ilądowały w Bukareszcie o 23:15 czasu lokalnego. Rejsy powrotne będą miałymiejsce we wtorki, czwartki i soboty. Samoloty mają startować z portu Otopeni ogodz. 6:15 czasu lokalnego i lądować w Krakowie o 7:05. Do obsługi połączeniaLOT przeznaczy samoloty Bombardier Q400, które zabierają na pokład 78pasażerów.
Połączenie między Krakowem a Dubrownikiem jest zaplanowaneraz w tygodniu – w soboty. Samoloty Embraer 195 ze 118 miejscami na pokładzie,będą startowały z Krakowa o godz. 20:25, żeby wylądować w Dubrowniku o 22:20. Zpowrotem maszyna wystartuje z pasażerami z chorwackiego kurortu o 23:00, aplanowany czas lądowania w Kraków Airport to godz. 0:55.
Rejsy Kraków-Dubrownik mają charakter sezonowy, czyli będąsię odbywały tylko w okresie letnim. Pierwszy jest zaplanowany 25 maja, aostatni w tym roku 28 września.
Za ocean
Od czerwca LOT zwiększy częstotliwość bezpośrednich rejsówmiędzy Krakowem a Chicago. Obecnie przewoźnik proponuje na tej trasiepołączenia dwa razy w tygodniu w sezonie letnim i raz w zimowym. Od początkuczerwca dojdzie trzecie połączenie – z Chicago samoloty będą startowały wewtorki o godz. 17:25 czasu lokalnego, żeby wylądować w Krakowie o 9:35 w środę.Rejsy do Chicago są zaplanowane potem tego dnia o godz. 12:20 z Kraków Airportz zakładanym lądowaniem w porcie O'Hare o 15:30 czasu lokalnego. Rejsy będą obsługiwaneBoeingami 787 Dreamliner w dwóch wersjach, z 252 lub 294 miejscami napokładzie.
Jak ocenił Kubicki, uruchomione w 2017 r. połączenieKraków-Chicago cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów, dlatego przewoźnikpostanowił uatrakcyjnić swoją ofertę.
Wcześniej narodowy przewoźnik zapowiedział też uruchomieniew tym roku nowych połączeń z Krakowa do Tel Awiwu (od 25 lutego) i Olsztyna (od25 kwietnia). Nowe połączenia dołączą do funkcjonujących już lotów do:Warszawy, Gdańska, Budapesztu i Chicago.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rozwój w tym roku w Kraków Aiport zapowiedziały także innelinie lotnicze. W kwietniu linia Laudamotion rozpocznie loty do Stuttgartu.
Także w kwietniu krakowski bazowy przewoźnik Ryanairrozpocznie operowanie z Krakowa do Bordeaux, Berlina Tegel, Katanii, Hamburga,Kopenhagi, Szczecina, Bari, Rimini, Salonik i Zadaru.
Kraków będzie także 26. i najnowszą w Polsce baząwęgierskiej niskokosztowej linii Wizz Air. Pierwszy samolot przewoźnika pojawisię na lotnisku w maju, drugi we wrześniu tego roku. Pasażerowie Kraków Airportbędą mogli skorzystać z 12 tras oferowanych przez Wizz Air do Londynu, Kijowa,Nicei, Turku, Doncaster, Bari, Billund, Katani, Larnaki, Charkowa, Oslo iKutaisi.
Inwestycje 2019
Prezes lotniska zapowiedział, że po zatwierdzeniu przezministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka pod koniec ubiegłego roku tzw. tzw.planu generalnego (master plan) dla portu na lata 2016-2036, ruszyły praceprzygotowawcze związane z zawartymi w dokumencie zamierzeniami inwestycyjnymi.
Najważniejsze procesy inwestycyjne w 2019 r. to: budowanowej drogi startowej, remont najstarszej części płyty postojowej samolotów, atakże rozbudowa terminalu pasażerskiego i budowa nowego terminalu cargo.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względemliczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym rokulotnisko obsłużyło blisko 6,8 mln pasażerów, tj. o 16 proc. więcej niż rokwcześniej. W 2018 roku lotnisko miało 112 połączeń do 27 krajów na czterechkontynentach. Oferowało je 24 przewoźników, tradycyjnych iniskokosztowych.(PAP)
„