Nowe słupki przystankowe w Poznaniu
Na ponad 450 poznańskich przystankach postawione zostaną nowesłupki z gablotami. Znajdą się w nich rozkłady jazdy oraz niezbędne dlapasażerów informacje dotyczące zmian w komunikacji miejskiej i taryf.
Podglądając inne miasta w Europie i Polsce, zleciliśmyprzygotowanie nowego projektu słupka. Znalazły się na nim informacje czy jestto przystanek autobusowy czy tramwajowy, jego nazwa oraz jakie linie się na nimzatrzymują. Powstała też gablota, do której wkładane będą formatki zrozkładami. Przygotowany został projekt, który zyskał akceptację m.in. plastykamiejskiego Piotra Libickiego oraz Zarządu Transportu Miejskiego – informuje WojciechTulibacki, prezes MPK Poznań.
Do tej pory papierowy rozkładwyklejany był na zabezpieczoną przed opadami blachę. Przy każdej zmianie byłaona odkręcana i przykręcana. Czynności te powodowały niszczenie zarówno słupka,jak i płytki z rozkładem. W przypadku gablot rozkłady jazdy, po jegowydrukowaniu, będą umieszczane w specjalnych „kieszonkach”.
To co dzisiaj można oglądać jest efektem wielu spotkań z MPK iZTM. Ten przystanek to tylko część spójnych zmian estetyki widocznych w całymmieście. W 2017 roku pojawił się między innymi nowy system informacjipasażerskiej z nowym oznakowaniem linii tramwajowych i czytelnymi nazwamiprzystanków na wiatach – mówi Piotr Libicki.
Na razie w ramach testówstanęły pierwsze dwa słupki. Jeden na przystanku tramwajowym „Pl. WiosnyLudów” przy Kupcu Poznańskim, a drugi na przystanku autobusowym przy ul.Przybyszewskiego.
Testy chcemy prowadzić mniej więcej do kwietnia. Później, jeślisprawdzi się funkcjonalność gabloty, a mieszkańcom będzie się podobała jegoestetyka, będziemy prowadzić cykliczną wymianę słupków na innych przystankachtramwajowych oraz autobusowych – wyjaśnia Wojciech Tulibacki.
Docelowo wszystkie słupki,których jest 458 na terenie Poznania, mają być wymienione. Być może pojawią sięone też w osiemnastu gminach aglomeracji, z którymi współpracuje ZTM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Ważny jest nie tylko wygląd, ale też funkcjonalność dla pasażerów,jak np. wysokość zawieszenia gabloty tak, żeby była ona dostępna i czytelnamiędzy innymi dla osób na wózkach – podkreśla Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ZarząduTransportu Miejskiego.
W gablocie znalazły sięwszystkie najważniejsze informacje dla pasażera. Oprócz rozkładów jazdy takżeinformacja o taryfach i tzw. podwieszki na żółtym tle informujące o zmianach wkomunikacji miejskiej.
W nowych gablotach znajdująsię rozkłady jazdy, które zaczęto wprowadzać w tym miesiącu. Podstawową zmianąjest możliwie jak największa czcionka z godzinami odjazdów w ramach stałegoformatu rozkładu jazdy. Są też kolorowe numery linii tramwajowych, a na lewąstronę została przeniesiona lista przystanków. Takie rozkłady pojawią nawszystkich przystankach w ciągu kilku miesięcy.
„