Trasa Dęblin – Lublin przejezdna na przełomie III i IV kwartału

inforail
04.01.2019 10:18

Wznowienie prac nalinii Lublin – Dęblin nastąpi w marcu tego roku, a ruchu po jednym torze manastąpić na przełomie III i IV kwartału tego roku – poinformował w piątekprezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

Wykonawcą prac na tej linii była firma Astaldi, która wpaździerniku ubiegłego roku zeszła z placu budowy.

Na koniec ubiegłegoroku zakończyliśmy inwentaryzację, a już dziś rozpoczynamy negocjacje zfirmami, w celu rozpoczęcia robót na całym odcinku od Dęblina do Lublina. Topozwoli nam w marcu wejść na plac budowy. Na przełomie III i IV kwartałubędziemy mogli przywrócić ruch po jednym torze na tym odcinku – powiedziałMerchel.

Oczywiście zdajemysobie doskonale sprawę, że to roczne opóźnienie w stosunku do harmonogramu,który był na początku inwestycji, ale niestety problemy z wykonawcąspowodowały, musimy działać w sposób niekonwencjonalny – tłumaczył.

Obecny na piątkowej konferencji członek zarządu PKP PLKArnold Bresch powiedział, że negocjacje w sprawie wznowienia prac na liniilubelskiej będą prowadzone z około siedmioma największymi firmami, które są wstanie swoim potencjałem zrealizować to zadanie.

Jesteśmy dobrej myśli,bo część tych rozmów wyprzedzająco prowadziliśmy. Wiemy, że są zainteresowani,teraz wychodzą oficjalne zaproszenia i szybko będziemy je prowadzić -dodał.

Bresch zapewnił, że z finansowaniem inwestycji nie będzieproblemu, a projekt będzie zrealizowany zgodnie z umową o unijnedofinansowanie.

Prezes Merchel przypomniał, że wartość umowy z Astaldi narealizację tej inwestycji wynosiła około 70 proc. wartości kosztorysowej.

Merchel poinformował też, że PKP PLK wypłaciły jużpodwykonawcom Astaldi 100 mln zł. Dodał, że obecnie szacunki wskazują, iżłączna wartość potencjalnych roszczeń może sięgnąć 150 – 160 mln zł.

Włoska firma Astaldi pod koniec września przysłała do PKPPLK informację, że umowy dotyczące modernizacji linii Dęblin – Lublin orazlinii Poznań – Leszno wygasły. Resort infrastruktury wezwał włoską firmę dowznowienia prac, ale wykonawca nie powrócił na place budów. Dlatego PKP PLK 2października wezwały Astaldi wraz z konsorcjantami, do podjęcia prac nakontraktach, tj. linii kolejowej nr 7 na odcinku Dęblin – Lublin oraz liniiPoznań – Wrocław. W związku z tym, że włoska firma nie podjęła prac na obu liniach,PLK 5 października złożyły oświadczenia o odstąpieniu od obu umów z winykonsorcjantów.