W podkrakowskiej Rudawie nowy przystanek kolejowy

inforail
12.12.2018 13:44

Zakończyłasię modernizacja przystanku kolejowego w podkrakowskiej Rudawie. To kolejnyobiekt, realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe z myślą o rozwoju połączeńaglomeracyjnych.

Z nowych peronów korzystająpodróżni jadący w kierunku Krakowa lub Katowic.Budowa przystanku to element modernizacji linii kolejowej na odcinkuKraków Mydlniki – Krzeszowice. Inwestycja warta jest przeszło 302 mln zł netto.

W Rudawie stary peron zostałrozebrany. W zamian PLK wybudowały dwa wyższe perony, ulokowane po zewnętrznejstronie linii kolejowej. Pasażerowie mają teraz łatwiejszy dostęp do pociągów.Położone na łuku dwustumetrowe platformy są jasno oświetlone oraz czytelnieoznakowane. Dodatkowe wyposażenie stanowią wiaty, chroniące przed wiatrem ideszczem oraz wygodne ławki.

Przystanek dostosowany jestdo potrzeb wszystkich podróżnych. Na perony z zewnątrz dostać się możnaschodami lub pochylniami przeznaczonymi dla osób o ograniczonej możliwościporuszania się. Komunikację pomiędzy peronami i na drugą stronę linii kolejowejzapewnia nowoczesne przejście podziemne. Dla osób niewidomych i niedowidzącychprzewidziano specjalne ścieżki ostrzegawcze i naprowadzające.

Po zakończeniu prac na liniiE30 przystanek w Rudawie będzie odgrywał istotną rolę lokalnym transporcie.Pasażerowie będą mogli bardzo szybko dostać się do Krakowa, a także naprzystanki w innych miejscowościach, takich jak Zabierzów, Krzeszowice czyTrzebinia. Obecnie na przystanku czynny jest tylko jeden peron. PLK kończyroboty budowlane na linii kolejowej pomiędzy Krzeszowicami a krakowską stacją wMydlnikach. Za kilka tygodni na tym odcinku pociągi pojadą po obydwu torach.

Przystanek w Rudawie zostałprzebudowany w całości, w ramach modernizacji fragmentu linii kolejowej E30, naodcinku Kraków Mydlniki – Krzeszowice. Warty przeszło 302 mln zł netto projektobejmuje swym zakresem; podniesienie prędkości pociągów pasażerskich do 160km/h, a także dostosowanie stacji i przystanków do potrzeb wszystkichpodróżnych. Istotnym elementem modernizacji jest zwiększenie możliwościprzewozu towarów, dzięki poprawie przepustowości linii kolejowej i podniesieniuprędkości składów do 120 km/h.

ZKrakowa szybciej do Katowic

Kolejowe połączenieMałopolski i Śląska to międzynarodowa linia E30, część III PaneuropejskiegoKorytarza Transportowego. Na terenie Polski biegnie przez pięć południowychwojewództw i łączy Niemcy z Ukrainą.

PLK prowadzą inwestycjerównolegle na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość pracbudowlanych to w sumie ok. 2 mld zł. Projekt jest dofinansowany ze środków UniiEuropejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”. Głównym efektemmodernizacji będzie przyspieszenie pociągów pasażerskich i towarowych, orazzwiększenie przepustowości linii kolejowej, co umożliwi uruchomieniedodatkowych połączeń. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych certyfikatówpociąg ekspresowy trasę z Katowic do Krakowa będzie pokonywał w mniej niż 60minut.