Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Trenażer dla strażaków. Jak EN57

inforail
07.12.2018 13:31

Aby osiągnąć efekt wpostaci właściwego przygotowania służb ratowniczych do prowadzenia skutecznychdziałań ratowniczych niezbędna jest prawidłowa organizacja i realizacja procesuszkoleniowego, którego nadrzędnym celem jest stymulowanie określonegozachowania ratowników (strażaków) biorących udział w zajęciach.

Ćwiczenia są bardzo ważnym ogniwem procesu dydaktycznego, wtrakcie którego następuje łączenie wiadomości z umiejętnościami praktycznymi.Właściwe przygotowanie bazy dydaktycznej w postaci stanowisk do ćwiczeń powinnorównież odzwierciedlać pełen przekrój zagrożeń występujących podczas zdarzeń,ich specyfikę oraz warunki zbliżone do rzeczywistych. Stąd też opracowana izrealizowana w Szkole Aspirantów Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniukoncepcja trenażera do prowadzenia akcji ratowniczych podczas katastrofykolejowej.

Dostawa, montaż i uruchomienie trenażera do prowadzeniaakcji ratowniczej podczas katastrofy kolejowej wykonano w związku z realizacjąprojektu pod nazwą „Usprawnienie systemu ratownictwa w transporciekolejowym – etap I” w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014-2020; Priorytetu V Rozwój transportu kolejowego w Polsce;Działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.

W skład trenażera wchodzą następujące elementy:

Trenażer elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego -zbudowany na bazie elektrycznego kolejowego zestawu trakcyjnego przystosowanydo ćwiczeń podczas katastrof kolejowych. Trenażer składa się z dwóch modułów(części). Każdy moduł posiada przestrzeń pasażerską i przedział maszynisty.Moduł I to fragment EZT przewrócony na bok, a moduł II to z kolei fragment EZTustawiony na torowisku.

Trenażer cysterny kolejowej – zbudowany na bazie wagonu -cysterny do przewozu produktów naftowych przystosowany do prowadzenia ćwiczeńpodczas katastrof kolejowych z udziałem substancji niebezpiecznych.

Trenażer samochodu osobowego – wyposażony w instalacjęgazową do ćwiczeń w zwalczaniu pożarów pojazdów mechanicznych. Umożliwiarównież jego wielokrotne wykorzystanie do ćwiczeń z zakresu doskonaleniatechnik uwalniania osób poszkodowanych w kolizjach na przejazdach kolejowych.

Trenażer samochodu ciężarowego – umożliwia wielokrotne jegowykorzystanie do ćwiczeń z zakresu ratownictwa technicznego podczas kolizji zudziałem pojazdów szynowych. Kabina trenażera zapewnia możliwość prowadzeniaćwiczeń w zakresie dotarcia do poszkodowanych i ich ewakuacji poprzezstabilizację kabiny, usuwanie szyby przedniej, usuwanie drzwi, cięcie słupków”A”, zgniatanie i przecinanie progów, odchylanie przedniej częścikabiny. Część transportowa trenażera składa się z części załadunkowej icysterny. Zapewnia możliwość prowadzenia ćwiczeń z zakresu uszczelnianiawycieków z uszkodzonego zbiornika cysterny, przepompowywania substancjiniebezpiecznych z cysterny, zabezpieczania ładunku, przeładunku beczek lubpalety przy pomocy dźwigu lub wózka widłowego.

Wyposażenie trenażera obejmujące:

zestaw narzędzi hydraulicznych,

diodowo-akumulatorowy zestaw przenośny do oświetlania terenuakcji na maszcie,

zestaw do stabilizacji – podpory mechaniczne do stabilizacjipojazdów wielkogabarytowych,

zestaw klinów do stabilizacji,

piła tarczowa akumulatorowa,

zestaw lewarów kolejowych,

zestaw ściągacz łańcuchowy do stabilizacji pojazdówwielkogabarytowych,

zestaw systemu szybkiej stabilizacji pojazdów,

zestaw podręcznego sprzętu burzącego,

podręczne narzędzie do podważania i cięcia elementówmetalowych o różnych końcówkach,

zestaw podpór stabilizacyjnych z gwintem wewnętrznym,wysuwanym mechanicznie,

zestaw narzędzi pneumatycznych do cięcia,

podest ratowniczy,

miernik wielogazowy z pompką i osprzętem,

zestaw manekinów ratowniczych obejmujący w sumie 15manekinów i zestaw symulacyjny ran),

kontenery do przechowywania sprzętu.

Całkowita wartość projektu obejmująca dostawę, montaż iuruchomienie trenażera wyniosła 4.177.080,00 zł brutto.

Realizacja projektu poprzedzona została budowąinfrastruktury kolejowej sfinansowaną ze środków budżetowych i dochodów szkoły.Obejmuje ona odcinek dwutorowej linii kolejowej o dł. 98 m, peron kolejowy odługości 20 m wraz z pochylniami, 4 słupy sieci trakcyjnej wraz z sieciątrakcyjną bez napięcia, z wywieszoną atrapą drutów jezdnych i lin nośnych.Całkowity koszt budowy infrastruktury kolejowej wyniósł 950.048,00 zł.