Punktualność polskich lotnisk w listopadzie 2018 r.
Listopadowy GIVT Index dla Polski wyniósł 16,5, co oznacza niewielką, bo o 4,6%, poprawę poziomu zakłóceń lotów pod polskim niebem w porównaniu do października. W ubiegłym miesiącu tylko dwa z siedmiu największych krajowych portów zanotowały spadek wskaźnika, czyli poprawę wyniku – były to warszawskie lotnisko Chopina oraz Katowice-Pyrzowice.
Alarm bombowy
Listopad rozpoczął się mało optymistycznie. W Dniu Wszystkich Świętych dyżurujący policjant jednego z poznańskich komisariatów odebrał telefon z informacją o bombie podłożonej na pokładzie samolotu lecącego z Polski do Wielkiej Brytanii.
-„Z poznańskiej Ławicy nie był planowany taki lot, dlatego poinformowano m.in. Komendę Główną Policji, a Straż Graniczna sprawdziła samoloty na kilku lotniskach w kraju” – wyjaśnia Paulina Krogulec, Head of Airline Relations w GIVT – „Doszło do opóźnień w Modlinie i Warszawie, Krakowie, Katowicach i Gdańsku. Ostatnią kontrolę związaną z tym zgłoszeniem przeprowadzono kolejnego dnia, na pokładzie maszyny lecącej z Gdańska do Londynu. Fałszywy alarm spowodował opóźnienia wielu lotów, a to znacząco wpłynęło na poziom indeksu”.
Listopad
-„Bardzo duży wpływ na ruch lotniczy na największych polskich portach lotniczych miały czynniki atmosferyczne. W listopadzie mgły dały się we znaki zarówno przewoźnikom, jak i obsłudze portów lotniczych” – podkreśla Paulina Krogulec. Najmniejsze problemy z punktualnością miało lotnisko w Katowicach, gdzie indeks spadł o ponad 50% w stosunku do października i wyniósł 5,4, notując swój najlepszy jak dotąd wynik w tym roku. To też jedyny port lotniczy polskiej czołówki, którego listopadowy indeks wyniósł mniej niż 10 punktów (w październiku takich lotnisk było trzy). „Widać tu efekty stosowania systemu ILS II kategorii, pozwalającego skutecznie kierować ruchem na lotnisku także w czasie złych warunków atmosferycznych, którym katowickie lotnisko dysponuje od września – listopadowe wyniki wyraźnie pokazują efektywność wdrożenia tego systemu” – mówi ekspertka GIVT.
LOTNISKO |
GIVT INDEX PAŹDZIERNIK 2018 |
GIVT INDEX LISTOPAD 2018 |
ZMIANA |
Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach |
11,2 |
5,4 |
– 5,8 |
Port Lotniczy Wrocław im. Mikołaja Kopernika |
8,1 |
10,1 |
+2,0 |
Lotnisko Chopina w Warszawie |
19,2 |
11,7 |
– 7,5 |
Port Lotniczy Warszawa-Modlin |
2,6 |
12,6 |
+ 10,0 |
Port Lotniczy Poznań-Ławica im. Henryka Wieniawskiego |
10,2 |
15,2 |
+ 5,0 |
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy |
6,2 |
23,2 |
+ 17,0 |
Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice |
23,7 |
29,2 |
+ 5,5 |
Spośród „wielkiej siódemki”, czyli największych polskichlotnisk, drugi najlepszy wynik odnotował port lotniczy we Wrocławiu, jednak wjego przypadku wskaźnik pogorszył się w skali miesięcznej o 2 punkty, wynosząc wlistopadzie 10,1. „Na trzecim miejscu tego zestawienia uplasował się drugiport, który w ubiegłym miesiącu poprawił swój wynik w stosunku miesiąc domiesiąca, czyli warszawskie lotnisko Chopina – jego listopadowy GIVT Index to11,7 i jest lepszy od październikowego wyniku o 7,5 punktu” – mówi Krogulec.
Skala opóźnionych lub odwołanych o ponad trzy godziny lotówwzrosła w listopadzie na lotniskach w Modlinie, Poznaniu, Gdańsku i Krakowie.Największy skok indeksu zanotowały Gdańsk (GIVT Index 23,2, miesięczny wzrostaż o 17 punktów) oraz niedawny lider punktualności „wielkiej siódemki” – Modlin(wskaźnik 12,6, co w porównaniu do październikowego wyniku 2,6 oznaczapogorszenie sytuacji o całe 10 punktów). Wysoki wzrost GIVT Indeksu gdańskiegoportu to efekt ograniczonego działania systemu ILS w trudnych warunkachpogodowych oraz częstych mgieł – w listopadzie na lotnisku im. Lecha Wałęsyodwołano 26 połączeń.
Największe problemy z punktualnością miało w gronie”wielkiej siódemki” lotnisko krakowskie –wskaźnik 29,2, wzrost o 5,5 punktu wstosunku do października. Gorszy wynik odnotowała również poznańska Ławica(GIVT Index 15,2, o 5 punktów gorzej niż w październiku).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Polska a Unia Europejska i „wielka piątka”
„Listopad był bez wątpienia łaskawy dla największych rynkówlotniczych Europy. Zarówno Unia Europejska, Polska, jak i cztery z państw'wielkiej piątki' – największych rynków lotniczych naszego kontynentu – poprawiłyswoje wyniki w stosunku do października, nadal widać jednak dużą różnicęwskaźników w porównaniu Polski i tych rynków” – komentuje ekspertka GIVT.Listopadowy GIVT Index wyniósł dla Unii Europejskiej 9,4, spadając względempaździernika o 1,8 punktu – to jej jak dotąd najlepszy wynik miesięczny w tymroku.
KRAJ / OBSZAR |
GIVT INDEX PAŹDZIERNIK 2018 |
GIVT INDEX |
ZMIANA |
HISZPANIA |
11,1 |
7,3 |
– 3,8 |
NIEMCY |
13,8 |
7,9 |
– 5,9 |
WŁOCHY |
9,3 |
8,0 |
– 1,3 |
UNIA EUROPEJSKA |
11,2 |
9,4 |
– 1,8 |
FRANCJA |
10,3 |
9,5 |
– 0,8 |
WIELKA BRYTANIA |
9,9 |
10,2 |
+ 0,3 |
POLSKA |
17,3 |
16,5 |
– 0,8 |
Minimalny, bo o 0,3 punktu, wzrost indeksu odnotowanojedynie dla Wielkiej Brytanii (10,2). W porównaniu z październikowym 9,9 iwrześniowym 8,9 oznacza to niewielkie, ale powtarzające się pogorszeniesytuacji. Zdecydowanie lepiej niż w poprzednich miesiącach wypadły Niemcy,które po raz pierwszy w tym roku odnotowały wynik poniżej 10 punktów. „GIVTIndex niemieckich lotnisk wyniósł w listopadzie 7,9, co oznacza spadek o 5,9punktu. Spory spadek odnotowano również w Hiszpanii, która z wynikiem 7,3poprawiła swój wynik z zeszłego miesiąca o 3,8 punktu i zajęła pozycję liderawśród największych europejskich rynków lotniczych” – komentuje PaulinaKrogulec. Włochy i Francja nieco poprawiły swoje wyniki w odniesieniu dopaździernika, a w listopadowym zestawieniu zajęły odpowiednio 3. i 4. miejsce.
Jak działa GIVTIndex?
Indeks jest obliczanyna podstawie dostępnych danych wewnętrznych oraz źródeł zewnętrznych, jakoudział opóźnionych ponad 3 godziny i odwołanych lotów rejsowych startujących zdanego kraju, regionu lub lotniska (indeks wynoszący 10 oznacza 1%zakłóconych lotów). W zielonej ramce oznaczona została zmiana udziałuzakłóconych lotów w danym miesiącu w stosunku do miesiąca poprzedniego.
„