Nowa Bulońska Północna – 60 % zaawansowania
Budowa NowejBulońskiej Północnej to jedna z największych realizowanych obecnie inwestycji wGdańsku, która połączy dzielnicę Piecki-Migowo z południowymi dzielnicamiGdańska.
Inwestycja to budowa linii tramwajowej, jezdni oraz ścieżkirowerowej wraz infrastrukturą towarzyszącą. Trasa przebiegać będzie odskrzyżowania ulicy Bulońskiej z ulicą Myśliwską do skrzyżowania ulicyJabłoniowej i Warszawskiej. Prace na budowie ruszyły z początkiem maja 2018roku, a nowa trasa będzie gotowa w IV kwartale 2019 roku.
– Już 15 lat temupostawiliśmy na transport publiczny jako nasz priorytet. Konsekwentnierozbudowujemy linie tramwajowe. Powstające tutaj 2,6 km to przykład jak tentransport rozbudowujemy. Ten odcinek jest niezwykle ważny, bo po połączeniu zprzyszłym odcinkiem Gdańsk Południe–Wrzeszcz da możliwość zbudowania całkiemnowego, alternatywnego kanału komunikacyjnego w tej części miasta – podkreślaPaweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Nowy układ drogowy
Nowa Bulońska Północna będzie jezdnią dwukierunkową oszerokości siedmiu metrów, z jednostronnym chodnikiem. Na całej długości, czyli2,7 km drogi powstaje również drogarowerowa z infrastrukturą towarzyszącą.
Dodatkowo, w ramach inwestycji realizowana jest budowa iprzebudowa odcinków ulic powiązanych z Nową Bulońską Północną w tym ulicyMyśliwskiej, Nowej Wołkowyskiej, Myśliwskiej Południowej, Stolema, Kartuskiej,Limbowej, a także łącznice węzła z ul. Armii Krajowej, tzw. Nową Warszawską itzw. Nową Jabłoniową.
Linia tramwajowa
Nowa Bulońska Północna to także dwutorowa linia tramwajowa(o długości 2,6 km), która będzie przedłużeniem istniejącej linii tramwajowejod skrzyżowania ul. Bulońskiej i Myśliwskiej w kierunku
ul. Jabłoniowej. Natrasie przecinać będzie m.in. ulice Stolema i Kartuską, a kończyć się będzie nawysokości skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. Wzdłuż nowej trasyzaplanowano cztery przystanki komunikacji miejskiej.
– Inwestycja jest warta niemal 200 mln zł. Powstaje zdofinansowaniem z Unii Europejskiej, z programu, który wspiera powstające torytramwajowe. Jest to obecnie, największy plac budowy w Gdańsku jeżeli chodzi ojego rozległość. Tereny, w których się znajduje są bardzo zróżnicowanewysokościowo. Już ponad 1 milion ton ziemi zostało przerzuconych, z jednychmiejsc zebranych, a w inne dołożonych. Wszystko to robimy, by połączyćkomunikacyjnie dwie dzielnice Gdańska – mówi zastępca prezydenta AleksandraDulkiewicza.
Przystanki i węzłyintegracyjne
Na trasie linii tramwajowej przewidziano cztery przystanki:”Nowa Politechniczna”, „Łabędzia”, „Stolema”,”Zabornia”. Dodatkowo powstanie węzeł integracyjny tramwajowo –autobusowy tzw. „Węzeł Ujeścisko” wraz z parkingiem dla samochodówosobowych i rowerów oraz węzeł przesiadkowy tramwajowo – autobusowy tzw.”Węzeł Zabornia”.
Na przystankach tramwajowych oraz na węźle integracyjnym”Ujeścisko” zbudowane zostaną zadaszone parkingi rowerowe, a nadpotokiem Siedleckim powstanie most (drogowy, tramwajowy).
– Jesteśmy usatysfakcjonowani, że jako firma trójmiejska ipolska możemy realizować tak ciekawe technicznie zadanie. To wszystko cowidzimy, to zasługa wspaniałej ekipy. Przy tym zadaniu pracuje około 500 osób.Pracują oni tak, aby zabezpieczyć świetną jakość, dobry termin i utrzymać się wbudżecie – mówi wiceprezes firmy NDI Ryszard Trykosko.
Inwestycja jestczęścią opracowanego przez władze miasta Strategicznego Programu Rozwojowegodzielnicy Południe na lata 2014-2020. W imieniuMiasta Gdańska zadanie koordynuje Dyrekcja Rozbudowy MiastaGdańska. Wykonawcą prac jest konsorcjumfirm, którego liderem jest firma NDI S.A. z Sopotu.
Koszt realizacji zadania to niemal 192 mln zł. Inwestycjadofinansowana jest z Funduszu Spójności w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014 – 2020. Dofinansowanie unijne wynosi58, 5 mln złotych.
Budowa w liczbach:
– 100 ha to teren jaki zajmuje budowa
– 8 miesięcy trwają prace na terenie inwestycji
– 60 % to stan zaawansowania prac
– 2400 tyle drzew liściastych nasadzono w ramach nasadzeńzastępczych w gdańskim Parku Reagana
– poza tym: studnie z Nowej Bulońskiej ustawione jedna nadrugiej miałyby wysokość 7 budynków popularnego „Zieleniaka”, a kanałydeszczowe z Nowej Bulońskiej ułożone wzdłuż linii SKM sięgnęłyby z Sopotu doŚródmieścia Gdańska.
Co dzieje sięaktualnie na placu budowy ?
PRACE W REJONIE UL. BULOŃSKIEJ (GÓRNY ODCINEK NOWEJBULOŃSKIEJ PÓŁNOCNEJ)
· Odskrzyżowania ul. Bulońskiej z ul. Myśliwską do wysokości mostu nad PotokiemSiedleckim
Na odcinku łączącym obecną ul. Bulońską z budowanym obiektemmostowym prowadzone są prace drogowepolegające m.in. na układaniu mieszanek asfaltowych warstwy wiążącej, robotyzwiązane z wykończeniem chodników iścieżek rowerowych oraz oświetleniemulic. Jednocześnie kontynuowane są prace związane z budową dwutorowegotorowiska. Dotychczas położono ponad pół kilometra dwutorowego torowiska.
Na ukończeniu jest układ drogowy ul. Nowej Wołkowyskiej położono warstwę wiążącą nawierzchni nowejdrogi i wykonano chodniki. Kolejnym etapem prac będzie budowa ronda Nowej Wołkowyskiejz Myśliwską oraz wykonanie ostatniej warstwy nawierzchni jezdni.Przeprowadzenie tych prac planowane jest na wiosnę 2019 roku.
· Obiekt mostowynad potokiem Siedleckim
W okolicach skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej Północnej zul. Nowej Wołkowyską, na wysokości budowanego obiektu mostowego trwają pracezwiązane z wykonaniem podpór mostu. Obiekt wykonywany jest w technologiiżelbetowej, a nie jak początkowo zakładano stalowej. Takie rozwiązanie jestszybsze w realizacji, zmniejsza poziom hałasu przez co poprawia komfortużytkowania. Długość całkowita mostu wyniesie ok. 222 m. Obiekt umożliwibezkolizyjne przeprowadzenie ruchu kołowego, szynowego oraz pieszo-rowerowegonad Potokiem Siedleckim.
· Od obiektumostowego do skrzyżowania z ul. Kartuską
Kierując się dalej w kierunku ul. Kartuskiej na budowanymodcinku drogowym wykonano krawężniki i warstwy podbudowy jezdni. Obecnieprowadzone są prace brukarskie ihumusowanie wysokich skarp wrazumocnienia i w celu zabezpieczenia przed warunkami zimowymi.
PRACE W REJONIE UL. KARTUSKIEJ (DOLNY ODCINEK NOWEJBULOŃSKIEJ PÓŁNOCNEJ)
· Ul.Jabłoniowa od skrzyżowania ul. Kartuskiej do skrzyżowania z ul. Warszawską
Na odcinku ul.Jabłoniowej zakończono prace związane z uzbrojeniem podziemnym tj. kanalizacjądeszczową, kanalizacją sanitarną oraz wodociągiem i wszelkiego rodzaju kablamitrakcyjnymi, elektrycznymi. Na całym odcinku wykonano również podbudowy podjezdnie i przystąpiono do układania asfaltowych warstw nawierzchni.
· Pętlatramwajowa w rejonie ul. Jabłoniowej i Warszawskiej
W rejonie skrzyżowania ulic Jabłoniowej i Warszawskiej,gdzie będzie pętla tramwajowa, wykonywane są sieci uzbrojenia podziemnego.Niebawem rozpocznie się wykonywanie podbudów i prac brukarskich na jezdniach.
„