Sheffield: Pierwsze próby wprowadzenia tramwaju dwusystemowego w Yorkshire
Transport szynowy na wyspach brytyjskich przeżywa ostatnimi czasy duży boom. Oprócz rozbudowy i modernizacji kolei sieci krajowej pojawiło się wiele projektów tramwajowych wykorzystujących infrastrukturę bocznych linii kolejowych, które są przebudowywane na tramwajowe. Jednak jak dotąd nigdzie nie zastosowano tramwajów dwusystemowych mogących poruszać się tak po sieci kolejowej jak i po torowisku tramwajowym. Problemem była tutaj odmienna skrajnia brytyjska oraz wysokie perony, które to wymuszają budowę specjalnych pojazdów. Odpada więc możliwość stosowania pojazdów niskopodłogowych, natomiast przystanki na mieście muszą mieć wysokie perony. Jednak mimo tych utrudnień pojawił się projekt zastosowania tych pojazdów na liczącej 37 mil długości linii kolejowej pomiędzy Huddersfield, Barnsley oraz Sheffield. Pociągi na tej linii mają zastąpić tramwaje dwusystemowe, które będąc lżejszymi mają być tańszymi w eksploatacji. Tyczy się to tak zużycia energii elektrycznej lub spalania ropy w wersji spalinowej jak i niższych kosztów utrzymania technicznego z racji lżejszych i mniejszych komponentów. Przewiduje się również, że lżejsze pojazdy będą powodowały mniejsze zużycie szyn zmniejszając w ten sposób koszty bieżącego utrzymania torowisk. Ostatecznym argumentem jest tutaj możliwość skrócenia rozkładowego czasu jazdy. Realizacja projektu ma ruszyć w 2010 roku, a zakończyć się dwa lata później. W tym czasie konieczne będzie rozwiązanie kilku problemów, z których kluczowym będzie opracowanie stosownego pojazdu, który będzie całkowicie innym od obecnie występujących. Rozważana jest również opcja próbnego testowania pojazdów na Sheffield Supertram System, które miałoby odpowiedzieć na pytanie, czy jest możliwe przedłużenie tras tramwajów dwusystemowych do centrum miasta.
Źródło: Opracowane na podstawie Lok-Report