Kolej przygotowana do zimy

inforail
17.11.2018 08:13

Całodobowe wsparciepodróżnych i monitoring sytuacji na sieci kolejowej, rezerwa wagonowa PKPIntercity, zabezpieczony sprzęt do odśnieżania torów i zespoły szybkiegoreagowania – spółki PKP deklarują, że sąprzygotowane do prowadzenia ruchu pociągów w zimie.

Służby techniczne PKP Polskich Linii Kolejowych przez całądobę czuwają nad sprawnym prowadzeniem ruchu pociągów. Prowadzą monitoringsytuacji pogodowej oraz przejezdności linii. Na podstawie szczegółowychinformacji podejmowane są decyzje o wyprawianiu pociągów na trasy.

Przygotowanie PKP PLKdo zimy

W całym kraju rozlokowano specjalistyczny sprzęt, gotowy dousuwania skutków niekorzystnych warunków atmosferycznych. Do odśnieżania torówi rozjazdów zabezpieczono 237 specjalistycznych pojazdów: 14 zespołówodśnieżnych (kombajnów), 49 pługów i 174 odśnieżarki. To o 19 maszyn więcej niżrok temu. Jeden kombajn może zebrać 220 m3 śniegu, co odpowiada ładowności ok.10 samochodów ciężarowych. W pogotowiu pozostają lokomotywy osłonowe, używanemiędzy innymi do ściągania uszkodzonego taboru. Przygotowane do pracy są także173 zespoły szybkiego reagowania.

Za utrzymanie linii kolejowych w zimie może odpowiadać nawetdo 15 tys. pracowników, m.in. PKP Polskich Linii Kolejowych. Blisko 18 tys.rozjazdów wyposażono w urządzenia elektrycznego ogrzewania, aby zapewnić ichsprawność podczas opadów śniegu. Sieć trakcyjna zabezpieczana jest przedoblodzeniem. W tym roku ponad 4200 km będzie chronione specjalnym środkiemzmniejszającym przyczepność lodu do przewodów. Do usuwania awarii przygotowano66 pociągów pogotowia sieciowego.

Zarządca infrastruktury dba o utrzymanie prawie 5 mln m2peronów, kładek i dojść dla pieszych. To odpowiada powierzchni ok. 700 boisk dopiłki nożnej. W przypadku nieodśnieżonego peronu informację można zgłosićtelefonicznie – numery telefonów są podane na : https://www.plk-sa.pl/sytuacja-zimowa/

PKP Intercity prowadzi monitoring wszystkich składów.Ponadto na 6 głównych stacjach w kraju, m.in. w Gdańsku, Krakowie i Warszawie,w pogotowaniu czekają rezerwowe wagony. Przewoźnik zapewni całodobowy serwis idyżury warsztatów naprawczych. PKP Intercity przeprowadziło przegląd sezonowywszystkich pojazdów już w październiku. Natomiast na największej stacjipostojowej w Polsce – Warszawa Grochów – całą zimę działać będzie specjalneurządzenie zapobiegające nadmiernemu oblodzeniu podwozi pojazdów kolejowych.

Wsparcie w czasiepodróży

7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę, działa CentrumWsparcia Klienta. Zapewnia podróżnym wsparcie na każdym etapie podróży. Wprzypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkamiatmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej,zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługąskładów pasażerskich. Aktualizują komunikaty dla pasażerów wygłaszane wpociągach, na dworcach i peronach. W przypadku opóźnień pociągów powyżej 120min, na kilkudziesięciu największych dworcach, podróżni otrzymają przekąski iciepłe napoje.

W okresie zimowym około 300 dworców nie będzie zamykanych nanocne przerwy techniczne. W przypadku znacznego spadku temperatury oraz wsytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. może podjąć decyzję o całodobowym otwarciupozostałych dworców.

Informacja dlapodróżnych

Informacje o ruchu pociągów i sytuacji na liniach kolejowychznajdują się na stronie portalpasazera.pl. O ewentualnych zmianach podróżni sąinformowani na stacjach i przystankach. Rozkłady jazdy są dostępne w Internecie(portalpasazera.pl, rozklad-pkp.pl,intercity.pl). Pod numerem infolinii 703 200 200* można uzyskać informacje opołączeniach realizowanych przez PKP Intercity. Na 11 największych dworcachpasażerom pomocy udzielają także pracownicy InfoDworców. W weekend wprowadzenianowego rozkładu jazdy (9-10 grudnia) oraz w okresie świątecznego szczytuprzewozowego w 11 lokalizacjach podróżni mogą liczyć także na pomoc mobilnychinformatorów PKP Intercity.