Tbilisi: Gruzińskie koleje SR przejdą na rozstaw normalnotorowy?
Jak informuje agencja Interfax oraz radio Tbilisi, gruzińskie koleje საქართველოსრკინიგზა/Sakartwelos Rpinigza (სრ/SR) rozpisały międzynarodowy przetarg na zakup maszyn do „zmiany geometrycznych parametrów torów“całej sieci SR.
(Prawdopodobnie po prostu rozchodzi się o przejście z szerokiego rozstawu na normalnotorowy. Nie jest to rzecz zaskakująca, jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że Gruzja czyni wszystko, ażeby całkowicie zerwać z sowiecko-rosyjską przeszłością i plany takie były już głoszone. W sąsiedniej Turcji rozstaw jest normalnotorowy, a dla szykującej się do członkowstwa unijnego i NATO Gruzji jest rzeczą najwyższej wagi budowa normalnotorowej linii kolejowej Baku – Tbilisi -Kars!)
Jako termin nadsyłania prac konkursowych wyznaczono 4 kwietnia 2008 r. Zwycięzca w przeciągu 2009 roku będzie musiał dokonać dostawy. Musi także przedstawić gwarancje bankowe w wysokości 5% wartości dostaw. Sieć kolejowa Gruzji jest długości 1.324 km, z tego 1.246 km (94,1%) jest zelektryfikowanych. Na trasach kolejowych znajduje się 45 tuneli, 1.714 mostów oraz posiada połączenia promowe Do Ukrainy, Bułgarii, Rosji i Turcji.
Przejście z rozstawu normalnotorowego na szeroki lub na odwrót, dzisiaj nie jest już wyczynem technicznym. Przy posiadaniu odpowiedniego parku maszyn, można to uczynić w ciągu zaledwie kilku miesięcy: samobieżna maszyna posuwając się do przodu wymienia stare tory na nowe. Zebrane stare tory przewozi się do warsztatów, gdzie inna maszyna odkręca szyny od podkładów, a następnie od razu umieszcza je na nowych podkładach już wg. nowego rozkładu. To samo dotyczy taboru: szerokotorowe wózki poprostu wymienia się na normalnotorowe.