Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jakie są perspektywy dla kolei w Polsce według Ministerstwa Infrastruktury?

inforail
24.10.2018 08:39

MinisterstwoInfrastruktury przedstawiło, odpowiadając na interpelację posła PawłaPudłowskiego perspektywy dla polskiej kolei.

I tak, zdaniem resortu, wzmocnienie roli transportukolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju jest głównym zadaniemstrategicznym, co stawia przed polską koleją ogromne wyzwania, których celemjest zwiększenie jej konkurencyjności oraz budowanie silnej pozycji rynkowej. Wtym celu niezbędne jest podjęcie działań, które wpłyną na podniesieniekonkurencyjności kolei w stosunku do innych rodzajów transportu, mierzonejczasem przejazdu, komfortem podróży i poziomem bezpieczeństwa. Zadanie tobędzie realizowane poprzez inwestycje, usprawnienia organizacyjne itechnologiczne. Stworzy to możliwości zwiększania podaży wysokiej jakościkonkurencyjnych usług, a także zapewni interoperacyjność polskiego systemutransportu kolejowego z systemem UE, która będzie stopniowo wdrażana wraz zmodernizacją linii kolejowych.

Sektor kolejowy w istotnym stopniu wpisuje się w koncepcjępolityki unijnej oraz długoterminowej strategii rozwoju. Mając na uwadzekwestie priorytetowe wymagające wsparcia, tj. przebudowę krajowego systemuprzewozów pasażerskich w oparciu o Centralny Port Komunikacyjny (CPK), rozwójsieci transportowej TEN-T, urzeczywistnienie zmian modalnych w transporcie(przeniesienie transportu towarów i osób na kolej) oraz zmniejszenieemisyjności transportu, wskazano poniżej kluczowe obszary, które powinny zostaćuwzględnione w ramach polityki spójności.

Realizacja tych priorytetów inwestycyjnych umożliwiosiągnięcie efektu w skali całego kraju. Pozwoli na włączenie obszarów obecniewykluczonych komunikacyjnie i zwiększenie mobilności społeczeństwa, co wperspektywie długoterminowej zapewni rozwój regionów, zwiększy potencjałmniejszych miast oraz pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie rynku pracy.

Wskazano też kluczowe obszary wymagające priorytetowegowsparcia. To:

rozwój infrastruktury w ciągach europejskich: sieć TEN-Tbazowa, sieć TEN-T kompleksowa, korytarze RFC, w tym w szczególności rozbudowainfrastruktury kolejowej dla potrzeb krajowego systemu opartego o CPK,

inwestycje komplementarne dla CPK związane z rozbudowąlokalnych systemów transportu kolejowego – w szczególności w aglomeracjachmiejskich oraz najważniejszych obszarach turystycznych,

inwestycje multilokalizacyjne – projekty typu budowa lubunowocześnienie rozjazdów, przejazdów, peronów, rozbudowa infrastrukturypasażerskiej oraz infrastruktura punktowa na skrzyżowaniach z innymi gałęziamitransportu będą miały na celu likwidację lokalnych wąskich gardeł lub lokalnąpoprawę parametrów linii oraz poprawę bezpieczeństwa i przepustowości,

poprawa stanu i zakup taboru pasażerskiego, co znacznieprzyczyni się do polepszenia jakości obsługi pasażera, skrócenie czasu podróży,integracji transportu kolejowego z innymi gałęziami transportu oraz zapewnienieusług przewozowych użyteczności publicznej o optymalnej jakości,

poprawa stanu i zakup taboru towarowego – polityka UEkładzie specjalny nacisk na ekologiczne aspekty transportu towarowego, w tym naograniczenie hałasu emitowanego przez transport towarowy,

cyfryzacja, w szczególności budowa opartego o technologiegeo-lokalizacji systemu zarządzania ruchem pociągów (w tym eliminującegomożliwości zderzenia pociągów) oraz działania w zakresie cyberbezpieczeństwaoraz wdrażania nowych technologii usług i systemów teleinformatycznych, w tymwspólnego biletu,

kontynuacja realizacji programu inwestycji dworcowych wprzyszłej perspektywie finansowej.

Reasumując, realizacja głównego celu transportowego w perspektywie2020 roku i dalszej będzie wiązać się z wdrażaniem sześciu kierunkówinterwencji właściwych dla każdej z gałęzi transportu:

budowa zintegrowanej, wzajemnie powiązanej siecitransportowej służącej konkurencyjnej gospodarce,

poprawa sposobu organizacji i zarządzania systememtransportowym,

zmiany w indywidualnej i zbiorowej mobilności,

poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu oraz przewożonychtowarów,

ograniczanie negatywnego wpływu transportu na środowisko,

poprawa efektywności wykorzystania publicznych środków naprzedsięwzięcia transportowe.

Powyższe kierunki interwencji wpisują się w realizacjęzapisów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w tym celu wyznaczonegodla sektora transportu, tj. zwiększenia dostępności transportowej oraz poprawywarunków świadczenia usług związanych z przewozem towarów i pasażerów.

Jak podaje resort z przeprowadzonych na poziomie europejskimanaliz wynika, że każde miejsce pracy utworzone w transporcie kolejowymgeneruje ponad jedno miejsce pracy w sektorze usług powiązanych z koleją(usługi budownictwa kolejowego, produkcja urządzeń wykorzystywanych wtransporcie kolejowym, księgowość i usługi finansowe, badania handlowe imarketingowe oraz inne). Należy podkreślić, że miejsca pracy stworzone wsektorze kolejowym należą do szczególnie cennych dla gospodarki. Umożliwiająone bowiem zatrudnienie w produkcji przemysłowej, czyli sektorze gospodarki,którego rozwój jest szczególnie pożądany przez obywateli większości państweuropejskich zagrożonych utratą pracy na rzecz rynków azjatyckich.