Koleje Śląskie w systemie GZM
Porozumienie wsprawie Metrobiletu, czyli biletu okresowego umożliwiającego podróżowanieautobusami, tramwajami i trolejbusami oraz pociągami Kolei Śląskich podpisali wczwartek w Katowicach przedstawiciele władz woj. śląskiego i Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii.
Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM)przyznają, że na razie nie ma daty wprowadzenia wspólnego biletu.
W czwartek porozumienie ws. Metrobiletu podpisali:przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak, członek zarządu Metropoliiodpowiedzialny za transport Grzegorz Kwitek, szef Zarządu TransportuMetropolitalnego Marek Kopel, marszałek woj. śląskiego Wojciech Saługa iwicemarszałek woj. śląskiego Stanisław Dąbrowa.
Koncepcja Metrobiletu zakłada podział metropolii na sześćstref. Pięć z nich obejmuje leżące w granicach GZM odcinki poszczególnych liniikolejowych prowadzących do Katowic, szósta – samą stolicę regionu. Wszystkiebilety mają zapewniać możliwość korzystania z komunikacji miejskiej na tereniecałej Metropolii; najtańszy z nich, za 119 zł – dodatkowo przejazdy pociągamiKŚ na terenie Katowic, droższy – za 179 zł dodatkowo przejazdy KŚ na terenieKatowic i jedną z wybranych linii (w odpowiadającej jej strefie dojazdowej), anajdroższy – za 229 zł – wszystkimi pociągami KŚ w obrębie GZM.
Dodatkowo, jak poinformował w czwartek Karolczak, dosprzedaży wraca dobowy bilet na autobus, tramwaj i trolejbus za 14 zł. Ma onumożliwiać nie tylko korzystanie z przygotowywanych przez Metropolię liniiautobusowych na lotnisko Katowice, ale też jednorazowy przejazd pociągiem KoleiŚląskich (bez przesiadek) w obrębie GZM.
Karolczak podkreślił, że czwartkowe porozumienie jestnastępstwem wielu miesięcy trudnych rozmów. „To nie jest łatwe przedsięwzięcie,by doprowadzić do wspólnego biletu. Wydawałoby się to prostą rzeczą, a jednakustawodawstwo, osobni organizatorzy transportu, osobni przewoźnicy, osobnerozwiązania – to jest coś, co trzeba sprowadzić do wspólnego mianownika, byzrobić dobrą ofertę dla mieszkańców” – tłumaczył.
Jak zaznaczył marszałek woj. śląskiego, Metropolia zostałapowołana m.in. po to, aby na jej terenie funkcjonował jeden bilet na całytransport publiczny. „Dochodzimy do tego dużymi, ale wieloma krokami. Wszyscychcieliby, aby to się stało już, było zunifikowane, ale naprawdę robimy duże,ważne kroki, aby ten cel osiągnąć” – mówił Saługa.
Przedstawiciele GZM zastrzegli, że na razie nie jest znanadata wprowadzenia Metrobiletu. Tłumaczyli, że wymaga to m.in. zmian w systemieinformatycznym Śląskiej Karty Usług Publicznych oraz wyposażenia konduktorówKolei Śląskich w moduły umożliwiające odczyt takiej karty. Ponieważ modyfikacjasystemu ŚKUP wymaga osobnej umowy z jego wykonawcą, cała procedura może zająćnawet parę miesięcy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wcześniej, prawdopodobnie z początkiem 2019 r. Metropoliachce – poprzez utworzony już pod tym kątem Zarząd Transportu Metropolitalnego -przejąć na swoim terenie funkcję organizatora komunikacji – od dotychczasowychtrzech organizatorów (procedura ta już ruszyła). GZM ma też – na baziepowstających dokumentów, m.in. studium transportowego – integrować systempodróży i dojazdów na całym terenie Metropolii.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmincentralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób.Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny. Powstała m.in. wobecproblemów z jego koordynacją.
Od stycznia br. na terenie Metropolii obowiązują już m.in.wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryftrzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia.Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZMutworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej tereniefunkcję organizatora komunikacji (od dotychczasowych organizatorów, planowo od2019 r.).
Rozmowy na temat wspólnego biletu komunikacji miejskiej zorganizatorem przewozów kolejowych, czyli marszałkiem woj. śląskiego trwają odmiesięcy.
„