Z Białegostoku do Warszawy w godzinę i 15 minut
Możliwość przejazdukoleją z Warszawy do Białegostoku w godzinę i 15 minut oraz pomysł napołączenie koleją Białegostoku z Lublinem – znalazły się w projekcie związanymz realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Miałoby to zwiększyć dostępność komunikacyjną Białegostoku. Mówiło tym we wtorek po południu w Białymstoku Mikołaj Wild, podsekretarz stanu wministerstwie infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. Centralnego PortuKomunikacyjnego na konferencji prasowej wspólnej z kandydatami w wyborachsamorządowych, m.in. kandydatem Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Białegostokuposłem Jackiem Żalkiem, kandydatami z list PiS do sejmiku i białostockiej RadyMiasta.
„(…) Białystok – dzięki realizacji programu -umożliwi mieszkańcom dostanie się do Warszawy w godzinę 15 minut szybkimikolejami, umożliwi również dalsze podróże koleją zarówno na Litwę jak i naBiałoruś. Tutaj mówimy o połączeniach gospodarczych, które już teraz istnieją,które już teraz wpływają korzystnie na życie gospodarcze całego regionu” -powiedział Wild.
Według wcześniejszych zapowiedzi PKP PLK SA, które realizująmodernizację kolejowej trasy Rail Baltica z Warszawy przez Białystok-Ełk dogranicy z Litwą w Trakiszkach, po modernizacji odcinka Warszawa-Białystokpociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, a podróż skróci sięponiżej dwóch godzin. PKP PLK realizowały już odcinki Rail Baltica na Mazowszu,w Podlaskiem prace dopiero mają się zacząć. Jak informowały PAP PKP PLK, wpaździerniku mają być otwierane oferty w przetargu na prace budowlane na odcinkuCzyżew-Białystok.
Mikołaj Wild pytany, na jakiej podstawie wyliczono planowanyczas przejazdu pociągiem na trasie Warszawa-Białystok w godzinę i 15 minut,wyjaśnił, że CPK to nie tylko budowa torów czy modernizacja dworców, ale teżplanowane zakupy taboru. Wild powiedział, że jest realizowana Rail Baltica, adzięki CPK „zakładane są wyższe parametry” niż wcześniej planowano.Mówił, że przygotowywane są plany zakupów dla Intercity na kolejne lata, achodzi o 150 nowych składach pociągów, które „będą potrzebne właśnie poto, aby poruszać się po tej zwiększonej liczbie tras kolejowych”.
„Mówimy również o pociągach, które mogą osiągaćprędkość do 250 km/h. 250 km/h to jest granica, którą możemy osiągnąćpodróżując pociągami – mówiąc w uproszczeniu- klasy pendolino” – mówiłWild. Dodał, że trasa kolejowa Warszawa-Białystok „umożliwia naprawdęszybkie podróże”. „Tutaj przekroczenie prędkości 200 km/h na tejtrasie (…) nie jest czymś co wykracza poza nasze możliwości” -podkreślił.
Kandydat ZP na prezydenta Białegostoku Jacek Żalek mówił, żeskrócenie czasu podróży koleją z Białegostoku do Warszawy o połowę to”epokowa zmiana”. Dodał, iż ma nadzieję, że także w projekcieCentralnego Portu Komunikacyjnego „Białystok będzie tym ogniwem, którejest oknem na wschód”. „A w zasadzie inaczej. My powinniśmy być bramą,oknem na zachód dla naszych braci z Białorusi” – mówił Żalek.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Żalek dodał, że ma nadzieję, że dzięki tej inwestycji”Białystok wyrośnie na metropolię nie tylko w tej części Europy”, aleteż będzie się dalej rozwijać. „Jesteśmy sercem Europy, ale jak do tejpory komunikacyjnie byliśmy białą plamą na mapie potrzeb komunikacyjnych wEuropie” – mówił Żalek.
Mikołaj Wild powiedział także, że „rozważany jestplan” na – nieistniejące obecnie – połączenie kolejowe Białystok-Lublin.”(…) ale tutaj potrzebujemy mocnej współpracy z samorządem” -mówił. Podróż miałaby trwać „do dwóch godzin”. Dodał, że tepołączenia docelowo miałyby realizować województwa. Ocenił, że inwestycje są”dobre”, ale wymagają współpracy samorządów z rządem.
Kandydat do sejmiku, doradca wicepremiera, ministra naukiJarosława Gowina Stanisław Derehajło powiedział, że to połączenie”komunikowałoby” południowo-wschodnią część województwa z centrumregionu, ale też po całej tzw. ścianie wschodniej.
Mikołaj Wild wyjaśnił, że połączenie kolejoweBiałystok-Lublin w koncepcji budowy CPK „zostało zaproponowane jakoelement połączeń obwodowych”, o znaczeniu regionalnym. Mówił, że ze stronypaństwowej jest „współdeklaracja współpracy”, żeby je zrealizować.
„