Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pojedziemy szybkim pociągiem na Węgry? KDP w krajach Grupy Wyszehradzkiej

inforail
01.10.2018 12:57

Ministrowieodpowiedzialni za sprawy transportowe w Polsce, Czechach, na Słowacji iWęgrzech podpisali w poniedziałek w Szczyrbskim Jeziorze wspólną deklarację obudowie kolei dużych prędkości.

Zapowiedziano stworzenie grupy roboczej przygotowującejstudium wykonalności projektu.

W spotkaniu uczestniczyli: polski minister infrastrukturyAndrzej Adamczyk; czeski minister transportu Dan Tiok; węgierski minister sprawzagranicznych i handlu Peter Szijjarto i słowacki minister transportu ibudownictwa Arpad Ersek. Głównym tematem spotkania była kwestia budowy koleidużych prędkości – inicjatywa zgłoszona podczas styczniowego spotkaniapremierów grupy w Budapeszcie.

Kolej dużych prędkości ma połączyć Warszawę, Pragę,Bratysławę i Budapeszt. Dla podróżnych będzie oznaczała znaczące skróceniepodróży i rzeczywistą konkurencję dla transportu lotniczego oraz drogowego.Koszty planowanej inwestycji zostaną oszacowane dopiero po powstaniu studiumwykonalności, a które – jak tłumaczył PAP minister Adamczyk – będą zależeć odbardzo wielu czynników. „Studium odpowie na wiele powtarzających się pytań:jaka będzie prędkość, którędy będzie przebiegać trasa, czy będą osobnededykowane tory czy będą wykorzystywane istniejące?” – mówił Adamczyk. Zwracałuwagę, że podczas spotkania w Tatrach padło też pytanie, czy kolej ma miećjeden tor i miejsca, w których jadące z przeciwka pociągi mogą się wyminąć czyteż będą to dwa niezależne tory. „Studium odpowie na te pytania, zajmą się tymeksperci, którzy przygotują różne warianty i jeden z ich zostanie wybrany” –mówił Adamczyk.

Jego zdaniem prace grupy eksperckiej będą także oznaczałykoordynację działań czterech krajów. W realizacji koncepcji budowy kolei dużychprędkości zaawansowani są Węgrzy. Minister Szijjarto powiedział, że rządprzeznaczył pięć milionów euro na przygotowanie studium i zamierza ogłosićprzetarg na jego wykonanie. Także Czesi są zaawansowani w budowie kolei dużychprędkości – mówił Adamczyk.

Minister powiedział, że brana pod uwagę jest prędkość od 250do 350 kilometrów na godzinę. Jego zdaniem realizacja planów będzie oznaczaćskrócenie podróży z Warszawy do Budapesztu, w najszybszym wariancie, do niecoponad trzech godzin a w wolniejszym podróż będzie trwała trochę ponad pięćgodzin. „Dziś podróżujemy tą trasą w prawie 12 godzin” – stwierdził Adamczyk.

Ministrowie podkreślali, że nierozstrzygnięte są sprawyfinansowe. Podczas spotkania omawiano projekt z przedstawicielem EuropejskiegoBanku Inwestycyjnego, węgierski minister zwracał uwagę, że trzeba poszukiwaćinnych partnerów, bo konkurencja między bankami powinna przynieśćkorzystniejsze warunki finansowania przyszłej inwestycji.

W Wysokich Tatrach była także mowa o innych projektach iproblemach transportowych. Adamczyk przekazał dziennikarzom, że słowackiminister transportu powtórzył swoją deklarację z forum w Krynicy o zakończeniubudowy słowackiego odcinka Via Carpatii, drogi szybkiego ruchu prowadzącej zPółnocy na Południe Europy wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej.Ministrowie zadeklarowali także wolę krajów Grupy Wyszehradzkiej w poszukiwaniukompromisu dotyczącego europejskiej polityki transportowej. Podkreślili, żemusi on chronić interesy rodzimych firm i przedsiębiorstw transportowych.