Premier Morawiecki zapowiada odtwarzanie połączeń [FILM]
Polityka rozwojuinfrastruktury jest dla nas bardzo ważna; konieczna jest modernizacja liniikolejowych i odtworzenie niektórych połączeń – powiedział w sobotę w Łodzipremier Mateusz Morawiecki.
Szef rządu uczestniczył w uroczystości podpisania umowy nawykonanie prac projektowych i robót budowlanych linii kolejowej na odcinkuOzorków – Łęczyca (Łódzkie).
„Bardzo cieszę się, kiedy mamy możliwość odtwarzać,remontować, modernizować linie kolejowe. Linie kolejowe były bowiem w IIIRzeczypospolitej właściwie zwijane. Kiedy w 1989 r. zaczynał się okres wolnejPolski, było ok. 30 tys. km linii kolejowych. Dzisiaj jest to ok. 19 tys., więckażda linia, na której jest możliwość modernizacji, jak w przypadku tej zOzorkowa do Łęczycy, to warto to robić” – podkreślił Morawiecki podczaswystąpienia.
Szef rządu dziękował resortowi infrastruktury, za”nowego ducha programu modernizacji linii kolejowych w różnych częściachPolski”. Podał, że trwają prace nad odtworzeniem dwudziestu kilku linii wróżnych miejscach kraju, które „są zupełnie wyłączone z ruchu”.
Jak zaznaczył szef rządu, „polityka rozwojowa, rozwojuinfrastruktury jest dla rządu bardzo ważna”. „Naprawa państwa to nietylko polityka społeczna, zmniejszanie nierówności, tak szczególnie widocznetutaj w województwie łódzkim, ale to właśnie polityka rozwojowa, poprzez wsparcieróżnego rodzaju projektów i programów infrastrukturalnych, z programemkolejowym na czele; to wydatki bez precedensu, które powinny w ciągu kilku latzdecydowanie zmienić możliwości komunikacyjne” – wskazał Morawiecki.
Dodał, że w Łodzi realizowana będzie „ogromna”inwestycja z krajowego programu kolejowego, związana z budową tuneluśrednicowego, który podziemną trasą połączy Dworzec Łódź-Fabryczna z ŁodziąKaliską i Łodzią Żabieniec. Poinformował, że udział budżetu państwa w tym przedsięwzięciubędzie przekraczał 200 mln zł, a cała inwestycja to ponad 2 mld zł.
„Te 200 mln zł to efekt uszczelnienia systemupodatkowego, który pozwolił na zakumulowanie środków pod realizację różnegorodzaju projektów infrastrukturalnych” – tłumaczył premier.
Zakontraktowaną w sobotę inwestycję ma zrealizować ZakładRobót Komunikacyjnych DOM. W jej ramach wymienione zostanie 17 km torów i siećtrakcyjna między Ozorkowem i Łęczycą, co spowoduje zwiększenie prędkościpociągów pasażerskich z obecnych 70 km/h do 120 km/h i 100 km/h w przypadkuskładów towarowych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Legendy mówiły, że kiedy Boruta zbliżał się doŁęczycy, to słychać było tętent koni. Zakładam, że po tej modernizacji niebędzie za bardzo słychać pociągów. Remonty peronów, modernizacja torów – towszystko będzie służyło mieszkańcom. O to chodzi, żebyśmy żyli na wyższymeuropejskim poziomie” – dodał premier.
W ramach inwestycji powstaną również dwa mosty, czteryprzepusty oraz 18 rozjazdów. Stacje w Ozorkowie i Łęczycy oraz przystanekosobowy w Sierpowie zyskają nowe perony dostosowane dla osób niepełnosprawnychoraz wyposażone w nowe wiaty, ławki, system oznakowania dotykowego oraz stojakirowerowe. Na stacji Ozorków powstanie Lokalne Centrum Sterowania (LCS), któryusprawni kierowanie ruchem. Roboty potrwają do końca 2022 roku. Wartość kontraktuto 129,5 mln zł netto.
„Te zamierzenia – wspólnie z innymi przedsięwzięciamina tej linii kolejowej – otworzą miasto Łódź na północną część województwa. Adzięki tunelowi średnicowemu również centrum Łodzi. Mam nadzieję, że pod koniecprzyszłego roku spotkamy się na rozpoczęciu prac drążenia tunelu” –poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Odcinek Łęczyca – Ozorków to fragment linii Łódź Kaliska –Kutno, która w całości ma zostać zmodernizowana do końca 2023 roku. To trasałącząca aglomerację łódzką z magistralą Warszawa – Poznań.
„