Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy terminal na lotnisku Katowice – do 2025 roku

infoair
25.09.2018 13:00

Zarządca portu lotniczego Katowice na lata 2023-25 planujebudowę nowego terminala. Inwestycja o powierzchni 30-40 tys. m kw. ma dać lotniskuroczną przepustowość 10-12 mln pasażerów. Warunkiem jest dalsze szybkie temporozwoju Katowice Airport.

Jak poinformował w poniedziałek prezes zarządzającegokatowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) ArturTomasik, dynamiczny rozwój lotniska, które w tym roku spodziewa się odprawić4,8 mln pasażerów (wzrost wobec 2017 r. o ponad 25 proc.), niejako wymuszarozwój infrastruktury terminalowej.

-„W tym roku chcemy ogłosić przetarg na przygotowaniekoncepcji architektoniczno-przestrzennej zagospodarowania całej strefy landside(części portu lotniczego, przyległe tereny i budynki, które nie są rejonemoperacji lotniczych – PAP), a kolejnym etapem będzie ogłoszenie konkursuarchitektonicznego na budowę nowego obiektu” – zasygnalizował Tomasik.

Zastrzegł, że warunkiem realizacji tych planów jestutrzymanie się takiego tempa wzrostu rynku, które przełoży się na dwucyfrowewartości wskaźników wzrostu lotniska. „Tylko wtedy będzie sens i racjonalnośćekonomiczna, aby taki obiekt budować” – ocenił.

Zdiagnozował przy tym, że obecny sezon, z tempem wzrostu oponad 25 proc. rok do roku, jest jednym z najlepszych okresów w historiilotniska. Ocenił, że choć „następne lata też będą dynamiczne”, wobec sytuacjirynkowej, m.in. rosnących cen paliw, tempo rozwoju Katowice Airport spadnie –utrzyma jednak wartości dwucyfrowe.

Zakres prac

Jeszcze przed budową nowego terminala władze lotniskazamierzają zmodernizować swój obecny główny terminal B. Dysponują jużdokumentacją przebudowy trzykondygnacyjnego obiektu. Modernizacja będziepolegała przede wszystkim na zwiększeniu jego powierzchni i rozbudowie wkierunku południowym.

Najważniejszą zmianą dla podróżnych będzie przeniesieniekontroli bezpieczeństwa w terminalu B na powiększone, poprzez zbudowanie nowychstropów, pierwsze piętro. Na parterze pozostanie obsługa check-in.

-„Zwiększymy nie tylko powierzchnię, ale przede wszystkimkomfort obsługi pasażerów. A po drugiej stronie będziemy mieli trzy mosty,którymi pasażerowie będą mogli przemieszczać się do samolotów. Będziemy mieligate'y nie tylko na parterze; te na pierwszym piętrze będą przeznaczone dlasamolotów, które będą w bezpośredniej odległości od terminala” – wyjaśniłTomasik.

-„Jednocześnie musimy przebudować cały układ kontroli bagażu,co wynika z przepisów unijnych. Pojawiły się nowe standardy; musimy do 2020 r.wymienić cały ciąg kontroli bezpieczeństwa bagażu” – dodał.

Czas prac

GTL zamierza prowadzić prace dotyczące terminala B zimą,kiedy ruch na lotnisku jest mniejszy. Nie rozpoczną się jednak one w tymsezonie, ze względu na grudniowy szczyt klimatyczny COP24 w Katowicach – wedługwcześniejszych informacji będą prowadzone w sezonach 2019/20 i 2020/21.

Jednocześnie lotnisko przygotowuje rozbudowę strefy generalaviation (małego ruchu lotniczego). „Będziemy chcieli zrealizować inwestycję wpostaci pięciu-sześciu hangarów dedykowanych pod general aviation” -zapowiedział Tomasik.

W sąsiedztwie rozbudowywana będzie nadal baza cargo. GTLchce, aby powstał tam nowy obiekt o powierzchni ok. 5-6 tys. m kw. – terminalcargo pod kątem jednego z dużych, operujących w Katowicach i funkcjonujących naglobalnym rynku przedsiębiorstw kurierskich. Niezależnie trwa rozbudowa płytypostojowej dla samolotów towarowych.

Przygotowywany jest też plan rozbudowy bazy technicznej.”Chcemy w najbliższych latach – i już w zasadzie decyzję podjęliśmy – zbudowaćjeszcze dwa hangary techniczne. To jest ok. 400-500 nowych miejsc pracy – i tobędzie działo się w najbliższych dwóch latach” – zasygnalizował prezes GTL.

Zarządca katowickiego lotniska chce też w najbliższychlatach przeprowadzić takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej SłużbyRatowniczo-Gaśniczej, centralna wartownia czy baza paliwowa. Nadal zwiększanama być liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej wpołudniowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli, którapowinna zostać oddana do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 r. GTLrazem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego,pomocniczego podejścia do drogi startowej

Regionalny lider

W sierpniu br. pyrzowickie lotnisko było zdecydowanymliderem liczby obsłużonych pasażerów wśród polskich portów regionalnych. Odpoczątku roku do końca sierpnia z siatki połączeń Katowice Airport skorzystało3,4 mln pasażerów, czyli o 724,5 tys. więcej (27,3 proc.) w porównaniu z tymsamym okresem 2017 r.

Tomasik zaznaczył, że lotnisko Katowice – będące obecnie natrzecim miejscu pod względem liczby obsłużonych pasażerów wśród portówregionalnych – znacznie zmniejszyło w tym roku stratę do drugiego pod tymwzględem Gdańska. „Myślę, że w przyszłym roku będziemy mieli większą liczbęobsłużonych pasażerów niż Gdańsk” – ocenił prezes GTL.

W kontekście rosnącego wciąż ruchu GTL podpisało niedawnoumowę na rozbudowę lotniskowych parkingów. Do przyszłorocznego sezonu letniegow obrębie lotniska powstać ma 600 nowych miejsc parkingowych.

„Powód to liczba docierających do nas samochodów, liczbaparkujących. Widać to na okolicznych parkingach – myślę, że jest tu ok. 7-8tys. miejsc parkingowych w otoczeniu lotniska, co też jest wartością dodaną dlamiejsca, w którym się znajdujemy. Gdy kiedyś mówiliśmy, że szczęście mają ci,co tutaj mieszkają, bo będą mogli na lotnisku zarabiać, robić biznes, towłaśnie to ma miejsce. Tworzymy miejsca pracy nie tylko na lotnisku” -podkreślił Tomasik.(PAP)