Porozumienie PAŻP, ULC i GZM ws. dronów

infoair
13.09.2018 10:00

Jeden z europejskich obszarów rozwoju i testowaniatechnologii dronowych powstanie na terenie Górnośląsko-ZagłębiowskiejMetropolii. Porozumienie w tej sprawie podpisali w środę w Katowicach szefowieUrzędu Lotnictwa Cywilnego i Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i GZM

Porozumienie przewiduje powołanie CentralnoeuropejskiegoDemonstratora Dronów (CEDD). Jak wyjaśnił podczas środowej uroczystości prezesULC Piotr Samson, to ważny element włączenia się Polski w europejską inicjatywętworzenia sieci „demonstratorów dronowych”.

-„Przedsięwzięcie polega, aby na określonym obszarzegeograficznym stworzyć centrum testowe do wszystkich systemów i aplikacjidronowych. Na dziś mamy wiele systemów polskich, wiele ciekawych firmstartupowych, które działają w tej branży. Natomiast one są w dużej mierzerozproszone, jeżeli chodzi o obszar działania” – zastrzegł Samson.

„Idea europejskiego systemu demonstratorów polega na tym, żedefiniowane są poszczególne kraje i określone miejsca geograficzne, gdzie naokreślonym terenie sprawdzane i testowane są wszystkie systemy i aplikacjedronowe. Po dokładnej i długiej analizie, którą przeprowadziliśmy w ramachprogramu Żwirko i Wigura zdecydowaliśmy, że optymalnym miejscem, jeśli chodzi oPolskę i nasz region jest obszar Górnego Śląska” – zaznaczył prezes ULC.

Jak wyjaśnił, powodem jest zarówno umiejscowienie tam wielubiznesów związanych z dronami, jak i unikalne położenie geograficzne. „Mamyszereg miast, pomiędzy którymi możemy już rozpoczynać transport dronami; (ważnejest – PAP) też zróżnicowanie terenu: mamy miasta, lasy, pola, zakładyprzemysłowe, co jest dla nas bardzo ciekawe” – podkreślił.

-„Ta inicjatywa ma być naszym wkładem – chcemy być bardzoaktywnym liderem w pracach europejskich nad wszystkimi systemami związanymi zruchem bezzałogowym – z dronami” – zadeklarował Samson.

Prezes PAŻP przyznał, że rozwój rynku bezzałogowych statkówpowietrznych jest dla Agencji – odpowiedzialnej za zapewnienie najwyższegopoziomu bezpieczeństwa w polskiej przestrzeni powietrznej – „ogromnymwyzwaniem”. „W szczególności wyzwaniem jest połączenie tego świata lotnictwabezzałogowego oraz lotnictwa załogowego komercyjnego” – uściślił.

-„Dynamika tej części rynku transportu lotniczego jestogromna. Jedna z amerykańskich firm zapowiedziała, że w 2023 r. wykona pierwszeloty bezzałogowymi statkami powietrznymi z pasażerami na pokładzie na krótkichdystansach – właśnie w takich miejscach, jak Metropolia, czyli w skupiskachludzkich” – zaznaczył Janiszewski.

Jak powtórzył, to wyzwanie dla PAŻP, aby stworzyć systemy,które zintegrują oba rodzaje lotnictwa. „Jednocześnie to możliwość dopuszczeniaprzedstawicieli miast, gmin, do systemu, dzięki któremu będzie można zarządzaćelementami przestrzeni powietrznej. (…) Wierzę, że już za pięć lat będzie nasczekała niesamowita rewolucja techniczna, w której będziemy musieli połączyć tedwa światy” – ocenił.

-„To możliwość przede wszystkim dla naszego regionu, gdzieCentralnoeuropejski Demonstrator Dronów, czyli taki poligon, pozwoli naintegrację i stworzenie inkubatora gospodarczego i innowacyjnego w zakresiebezzałogowych statków powietrznych” – dodał Janiszewski.

Przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej MetropoliiKazimierz Karolczak zwrócił uwagę na innowacyjny i biznesowy potencjał regionu.”Z dronami jesteśmy już zaznajomieni na co dzień. Nasze uczelnie mająznakomitych naukowców, mamy firmy, które już produkują drony lub wymyślająusługi oparte na platformach latających” – mówił.

-„Zastosowań dronów są tysiące, także mam nadzieję, że dziękiumiejscowieniu tego projektu badawczo-rozwojowego właśnie w Metropolii toposłuży rozwojowi tego biznesu i stworzenia prężnej gałęzi gospodarki, na coliczymy. Zachęcamy wszystkich tych, którzy chcą przyłączyć się do tejrewolucji” – podkreślił Karolczak.

Wiceminister infrastruktury Mikołaj Wild, który – jak mówiliprezesi PAŻP i ULC – objął patronatem program Żwirko i Wigura, przyrównałpodpisanie porozumienia do uruchamiania telefonii komórkowej w latach 90. ub.wieku. „Cieszę się, że w ten sposób realizowany jest jeden z projektówflagowych Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” – podkreślił.

Jak wynika z informacji PAŻP, CEDD ma być miejscem, w którympodmioty skupione wokół technologii bezzałogowych i autonomicznych – oddostawców i integratorów, przez klientów, instytucje naukowe, samorządy iadministrację publiczną, na instytucjach finansowych i inwestorach kończąc –będą mogły testować warunki dla przyszłej współpracy i praktycznych zastosowańw ramach tworzącego się nowego rynku.

CEDD ma być też pierwszą w Polsce platformą wymiany wiedzyoraz wsparcia dla pozyskiwania i rozwoju rozwiązań technologicznych, a takżepłaszczyzną komunikacji i współpracy różnych interesariuszy. Zaangażowanie ULCi PAŻP zapewni bezpieczeństwo prawne i operacyjne działań oraz współpracę zrynkiem, aby eliminować bariery dla zastosowanych rozwiązań.

Według PAŻP pierwszymi partnerami inicjatywy są PolskiFundusz Rozwoju, Grupa JSW wraz ze spółką Hawk-e i DroneRadar oraz InstytutLotnictwa. Zainteresowanie działaniami w ramach CEDD wyrażają teżprzedstawiciele Politechniki Śląskiej oraz Górnośląskiego TowarzystwaLotniczego, które zarządza lotniskiem Katowice.(PAP)