Koleje Śląskie będą miały urządzenie do mycia taboru
Do połowy listopada wkatowickiej bazie Kolei Śląskich ma zacząć działać przejezdna myjka dla taborukolejowego. Będzie to rozwiązanie problemu często brudnych z zewnątrz pociągówprzewoźnika, na co od kilku lat skarżyli się pasażerowie.
Zapytanie ofertowe dotyczące takiego urządzenia spółkapublikowała w marcu br. Jak poinformowała PAP we wtorek rzeczniczka spółkiMagdalena Iwańska, ponieważ w tamtym postępowaniu nie wpłynęło żadnezgłoszenie, spółka zdecydowała się na zamówienie z wolnej ręki.
Zgodnie z wartą ok. 1 mln zł umową myjka, której montaż jużsię rozpoczął, ma zacząć działać do połowy listopada (zamówienie obejmuje teższeścioletnie utrzymanie urządzenia). Minimalna dobowa przepustowość myjki mawynosić 10 pojazdów 75-metrowych – to długość czteroczłonowego pociąguelektrycznego typu elf, z jakich m.in. korzystają Koleje Śląskie.
Montaż myjki wiąże się z rozwojem katowickiej bazynależącego do woj. śląskiego przewoźnika. Działająca od 2012 r. spółka zaczęłakorzystać z zaplecza byłej bazy śląskiego zakładu Przewozów Regionalnych wKatowicach dopiero w grudniu 2016 r. Od tego czasu przeniosła tam swoją bazętaborową z miejscowości Łazy; następnie także administrację – z budynków wcentrum Katowic.
To część projektu KŚ mającego sprzyjać większej efektywnościzarządzania taborem i obniżeniu kosztów operacyjnych. Wśród korzyści zezlokalizowania w jednym miejscu, w centrum regionu, kompleksowego zapleczautrzymaniowo-naprawczego jest m.in. uporządkowanie i ograniczenie liczbyprzejazdów technicznych.
Baza przy ul. Raciborskiej jest docelowym miejscem obsługi inapraw wszystkich używanych przez przewoźnika pojazdów. Już w czasieprzeprowadzki do tego miejsca spółka zapowiadała, że docelowo zostanie tam zainstalowanaprzejezdna myjka.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KŚ wprowadzają różne oferty promocyjne, aby zwiększaćatrakcyjność swojej oferty. Pasażerów do pociągów w regionie ma zachęcić teżplanowane na ten rok wycofanie wszystkich dzierżawionych od spółki PrzewozyRegionalne ok. 20 pociągów starego typu EN57. Spółka odbiera obecniesukcesywnie nowe pociągi, które mają całkowicie zastąpić (częściowo nowy taborjest odbierany z opóźnieniami; na mocy umowy producent zapewnia taborzastępczy).
Koleje Śląskie należą do samorządu woj. śląskiego. Rocznybudżet przewoźnika przekracza 200 mln zł. Od 2016 r. obowiązuje wieloletniaumowa woj. śląskiego ze spółką, zakładająca roczną dotację do wykonywanychprzez nią przewozów kolejowych w regionie na poziomie do 140 mln zł. W połowieub. roku zarząd woj. śląskiego zdecydował o aneksowaniu umowy, m.in. wydłużonotermin jej obowiązywania z 31 grudnia 2025 r. – do 31 grudnia 2030 r.
„