PKP LHS chce się elektryfikować
Spółka PKP LHSwybrała wykonawcę analiz dotyczących elektryfikacji i przedłużenia linii doKędzierzyna-Koźla.
6 września 2018 roku w Zamościu podpisane zostały umowydotyczące opracowania analiz ewentualnej elektryfikacji i przedłużenia liniiszerokotorowej. Opracowaniem analiz zajmie się konsorcjum, którego liderem jestIDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo.
Jest pewne, że musimyinwestować w rozwój, bo kolej zyskuje coraz większe znaczenie w transporcietowarów pomiędzy Azją a Europą. Dopiero szczegółowa analiza da nam jednakodpowiedź na pytanie czy celowe i opłacalne będą inwestycje w przedłużenie ielektryfikację szerokiego toru. Obie decyzje będą miały dla spółki kluczoweznaczenie – mówi prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, ZbigniewTracichleb.
W analizie celowości przedłużenia linii szerokotorowej doGliwic lub Kędzierzyna – Koźla wykonawca ma uwzględnić nowe potoki ładunków,które mogłaby pozyskać PKP LHS, spodziewane przychody i zyski spółki. Wykonawcama również oszacować i przeanalizować opłacalność alternatywnego projektuinwestycyjnego zakładającego zwiększenie przepustowości infrastrukturyprzeładunkowej i linii normalnotorowej na odcinku ze Sławkowa do Gliwic iKędzierzyna – Koźla.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W analizie dot. elektryfikacji doradca ma uwzględnićkonieczność wyboru docelowego systemu trakcji, wysoki stopień zużycia obecnieużywanych lokomotyw spalinowych, a także rekomendowany system zasilania. Wprzypadku rekomendacji elektryfikacji linii szerokotorowej, analiza maodpowiedzieć na pytanie, czy wykorzystać stosowany w Polsce system zasilaniaoparty na prądzie stałym o napięciu 3KV, czy też system zasilania oparty naprądzie zmiennym o napięciu 25 KV, stosowany w ukraińskiej sieci kolejowej, zktórą PKP LHS ma bezpośrednie połączenie.
„