700 podpisów pod petycją o referendum ws. CPK
-„W Milanówku zebraliśmy ok. 700 podpisów pod petycją oreferendum ws. lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego – poinformował PAPMichał Walęczak ze Stowarzyszenia „Nowa Droga”. Dokumenty zostałyzłożone w środę – 5 września – m.in. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz KancelariiPrezydenta RP.
„Podpisy zebraliśmy w niespełna 24 godziny” -powiedział PAP Michał Waleczak ze Stowarzyszenia „Nowa Droga”, którerazem z Komitetem Wyborczym Mieszkańców „Nie dla lotniska” prowadziakcję protestacyjną przeciwko lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego wBaranowie.
-Komplety podpisów wraz z pismem przewodnim złożyliśmyw środę w biurze podawczym Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego wWarszawie, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów orazMinisterstwa Infrastruktury i Urzędu Marszałkowskiego” – przekazał PAPWalęczak.
-„Lokalizacja CPK w odległości 8 kilometrów od miastaoraz strefy nalotów zaplanowane bezpośrednio nad Milanówkiem, bezpowrotniezniszczą jego parkowo-leśny charakter” – uważa Stowarzyszenia „NowaDroga”. Organizacja przypomina, że „Milanówek to miasto-ogród ohistorycznych walorach środowiskowych; wraz z Podkową Leśną oraz Brwinowemtworzą Podwarszawskie Trójmiasto Ogrodów”.
W połowie czerwca w Baranowie przeprowadzono referendum ws.budowy CPK na terenie gminy. 82,8 proc. uczestników referendum zagłosowałoprzeciw, frekwencja wyniosła 47 proc.
Jak mówił wcześniej wiceminister infrastruktury, pełnomocnikrządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild, najlepszym miejscemszukania współpracy z mieszkańcami ma być Rada Społeczna. „Do RadySpołecznej zostaną powołani przedstawiciele samorządu oraz wszyscy zainteresowanibudową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Rada powstanie po powołaniu spółkicelowej, realizującej Centralny Port Komunikacyjny” – zapowiedział Wild.
21 czerwca w życie weszła specustawa o Centralnym PorcieKomunikacyjnym, która 6 czerwca została opublikowana w Dzienniku Ustaw.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mlnpasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane, by obsłużyćok. 100 mln osób. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt, wraz ztowarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową, ma kosztować ok. 30-35 mld zł.Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowanyprzez kolejne 8 lat, do końca 2027 r.
Inicjatorzy budowy nowego portu przekonują, że jest onakonieczna, w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnićfunkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest nawyczerpaniu i, w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, wnastępnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tegoroku port obsłużył ok. 8 mln pasażerów. (PAP)
„