Połączone losy portu Chopina z CPK
O przyszłości Lotniska Chopina nie można decydować woderwaniu od studium wykonalności Centralnego Portu Komunikacyjnego -powiedział PAP wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK MikołajWild. Jak mówił, analiza dot. warszawskiego lotniska będzie włączona do studiumwykonalności CPK.
Jak podkreślił, dopiero studium wykonalności dla CPKdostarczy argumentów za pozostawieniem Lotniska Chopina lub za jegozamknięciem.
-„Ponieważ kwestia skali ewentualnego dalszegofunkcjonowania Lotniska Chopina w sposób bezpośredni oddziałuje na to, w jakisposób będzie funkcjonował Centralny Port Komunikacyjny, postanowiliśmy włączyćdo studium wykonalności dla CPK komponent dotyczący portu Chopina i jegodalszej przyszłości w momencie uruchomienia CPK” – powiedział Wild.
W czerwcu br. Wild zapowiedział, że o przyszłości LotniskaChopina ostatecznie zdecyduje dodatkowa, oddzielna ekspertyza dotycząca portu.Wild tłumaczy PAP, że decyzję zmieniono, ponieważ przyszłość Lotniska Chopinanie może być podjęta w oderwaniu od studium wykonalności CPK. Jak mówił,analiza ws. stołecznego lotniska musi być włączona „w szerszą koncepcjęCPK”.
-„Studium wykonalności pokaże nam również różne wariantyfunkcjonowania tego portu” – tłumaczył. Lotnisko np. może być przeznaczonedla przewoźników wykonujących połączenia krajowe.
Wild przekazał, że studium wykonalności dla CPK i LotniskaChopina zostanie przygotowane przez firmę doradczą, która będzie wybrana przezspółkę celową realizującą Centralny Port Komunikacyjny.
Pełnomocnik pytany o rolę lotniska w Radomiu, którePrzedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” planuje rozbudować,powiedział, że inwestycja w radomski port jest „całkowicie samodzielnawzględem decyzji dotyczącej Lotniska Chopina i decyzji dotyczącej CPK”.
-„Port w Radomiu ma być docelowo portem dla liniiczarterowych, co oznacza, że będzie oferował usługę liniom lotniczym, które raczejnie będą zainteresowane operowaniem na CPK. Ponieważ specyfika portu lotniczegoprzystosowanego do obsługi czarterów jest inna, niż portu przystosowanego doobsługi ruchu regularnego. Mam tu na myśli infrastrukturę, usługi dlapasażerów, a także funkcjonowanie tego lotniska po otwarciu CPK” -powiedział.
W ocenie wiceministra „ostatecznie o tym, jak będąwyglądały relacje między lotniskiem w Radomiu a portem w Modlinie – zdecydujerynek”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Jeśli chodzi o lotnisko w Modlinie, to przedewszystkim musimy się uporać z trudnościami natury korporacyjnej. Port tenumożliwia mieszkańcom Mazowsza tanie podróżowanie. Nie chcemy go zamknąć. Ale zdrugiej strony musimy zapewnić transparentność i bezpieczeństwo” -powiedział Wild.
Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodziąa Warszawą, na jego lokalizację wskazywano Stanisławów w gminie Baranów, kołoGrodziska Mazowieckiego.
Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowychportów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mlnpasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają się zakończyć prace przygotowawcze, a sam port powinien być zbudowanydo końca 2027 r.
Budowa nowego portu jest konieczna, w związku z tym, żewarszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portuprzesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i wzwiązku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latachnie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o22 proc. więcej niż w 2016 r. W pierwszym półroczu tego roku port obsłużył ok.8 mln pasażerów. (PAP)
„