Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zasady kulturalnego podróżowania najskuteczniej promują sami pasażerowie

inforail
16.08.2018 10:29

Jak najlepiejpromować zasady kulturalnego podróżowania koleją? Pasażerowie uważają, żenajlepszy jest bezpośredni przykład, jaki dają sobie wzajemnie.

To ważne, ponieważ zdarza się, że podróżni wybierając pociąg czy inny środektransportu zbiorowego, zapominają o przyjętych społecznie zasadach kulturalnegopodróżowania.

Pociąg to miejsce publiczne. Niestety zdarza się, żewchodząc do składu wiele osób zapomina, że w podróży będą im towarzyszyć inni.Za najbardziej irytujące zachowanie, użytkownicy Strefy Ciszy uznali głośnerozmowy pomiędzy współpasażerami (39% wskazań) oraz rozmowy przez telefon (34%osób). Podróżujących denerwuje także włączony dźwięk w urządzeniach (laptopach,telefonach komórkowych), głośne słuchanie muzyki, a nawet głośne używanieklawiatury.

Czy napominamy współpasażerów?

50% pasażerów zwraca uwagę współpasażerom na niewłaściwezachowanie, a 21% zwraca się do obsługi pociągu z prośbą o interwencję. Zdrugiej strony jednak aż 32% ignoruje niestosowne zachowanie, a 16% deklaruje, żenigdy nie zwróciłoby uwagi drugiej osobie. Wynika to z obawy o wywołanie kłótniw przestrzeni publicznej (47% wskazań), z odczucia braku sensu takiejinterwencji (30%), strachu przed urażeniem współpasażera (29%), a czasem poprostu ze wstydu czy braku odwagi (23%).

Strefa Ciszy PKP Intercity jest to przykład miejsca, którema zapewnić pasażerom spokojną i komfortową podróż. Jeśli zaś stykamy się złamaniem zasad savoir-vivre'u w podróży, można taktownie zareagować i poprosićo uszanowanie wspólnej przestrzeni. Nawzajem możemy dawać sobie dobry przykładi to jest najlepsza forma promowania dobrych obyczajów, nie tylko podczaspodróży pociągiem – mówi Adam Jarczyński z Polskiej Akademii Protokołu iEtykiety, autor bloga dobremaniery24.pl.

Kulturalne podróżowanie wychodzi od samych podróżnych

Zdaniem ankietowanych pomocne w ograniczaniu łamania zasadciszy i spokoju, okazują się komunikaty przekazywane przez personel pociąguoraz komunikaty wyświetlane na ekranach informacyjnych. Dodatkowo od kwietnia2016 roku, tj. od czasu uruchomienia Strefy Ciszy, w składach Pendolinorozwieszono blisko 10 tys. informacyjnych ulotek z zasadami kulturalnegopodróżowania. Jednak nieocenioną rolę przypisuje się bezpośredniemuprzykładowi, jaki dają sobie sami podróżni. Blisko 40% pasażerów Strefy Ciszyuznaje, że jest to najskuteczniejszy sposób promowania zasad kulturalnegopodróżowania.

PKP Intercity jako pierwszy przewoźnik w Polsce wprowadziłdo pociągów Strefę Ciszy, ponieważ wiemy, że cisza i spokój są tym czego oczekująi co cenią sobie nasi pasażerowie w czasie podróży. Na potrzebę promowaniazasad kulturalnego podróżowania wskazuje aż 99% zapytanych o to pasażerów.Obsługa pociągów Pendolino dba o to, żeby pasażerowie Strefy Ciszy byliusatysfakcjonowani podróżą, ale najlepszymi ambasadorami tych stref okazują sąsami podróżni – podkreśla Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

Strefy ciszy w innychpaństwach

Strefa ciszy to idea wprowadzona także w innych państwach naświecie. Jednym z wyróżniających się przykładów w tym zakresie jest Japonia, wktórej w pociągach dalekobieżnych – w tym również w Shinkansenie – obowiązujeogólny zakaz rozmawiania przez telefon w przedziałach. Rozmowy telefonicznemogą odbywać się wyłącznie na końcu wagonu w wyznaczonej do tego strefie. JeśliJapończycy prowadzą rozmowy ze współpasażerami, to ściszają głos. W Europieprzykłady stref ciszy znajdziemy m.in. w Niemczech, gdzie stosuje się osobneprzedziały czy nawet wagony dla osób, które cenią sobie podróż w ciszy i spokoju.Ciekawy system obowiązuje również w Szwajcarii. Tam w strefach ciszy obowiązujetakże zakaz słuchania muzyki czy oglądania filmów – nawet przy użyciusłuchawek.