Komisja Europejska bada przejęcie Alstomu przez Siemensa

inforail
13.07.2018 16:09

Komisja Europejskarozpoczęła w piątek dochodzenie ws. przejęcia francuskiej spółki Alstom przezniemieckiego Siemensa. KE obawia się, że transakcja ta może ograniczyć rynkowąkonkurencję, co uderzy w europejskich pasażerów kolei.

„Komisja przeprowadzi dochodzenie, by ustalić, czyplanowane przejęcie Alstomu przez Siemensa pozbawiłoby europejskich operatorówkolejowych możliwości wyboru dostawców oraz innowacyjnych produktów idoprowadziło do wzrostu cen, co mogłyby ostatecznie zaszkodzić milionomEuropejczyków, którzy codziennie korzystają z transportu kolejowego w drodze dopracy lub aby wypoczywać” – powiedziała w piątek Margrethe Vestager,komisarz odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Pod koniec września 2017 r. doszło do zawarcia porozumieniao połączeniu francuskiej firmy z branży transportu kolejowego Alstom z działemprodukcji taboru kolejowego niemieckiego koncernu Siemens. To jednocześniepołączenie produkcji francuskiej dumy, pociągów TGV, z produkcją niemieckiejszybkiej kolei ICE. Siemens ma przejąć 50 proc. akcji nowej spółki. Fuzja masię formalnie zakończyć w 2018 roku.

W ocenie wielu ekspertów transakcja jest przede wszystkimwzmocnieniem pozycji zachodnioeuropejskich firm względem rosnącej konkurencjize strony chińskiego biznesu.

Komisja wskazuje jednak, że obie firmy konkurują wprzetargach na produkcję i dostawę szybkich pociągów (przekraczających prędkość250 km/h), pociągów międzymiastowych i regionalnych, jak również w przypadkutaboru miejskiego, czyli tramwajów i metra. Przedsiębiorstwa konkurują też wprodukcji i dostawie systemów sygnalizacyjnych, zarówno w przypadku kolei, jaki taboru miejskiego.

KE wskazuje, że transakcja doprowadzi do połączenia dwóchnajwiększych dostawców taboru kolejowego i technologii sygnalizacyjnych wEuropejskim Obszarze Gospodarczym (EOG).

Dlatego jest zaniepokojona tym, że może to prowadzić dowyższych cen, ograniczenia możliwości wyboru oraz spadku innowacyjności zpowodu obniżenia presji konkurencyjnej. Byłoby to szkodliwe dla operatorówkolejowych, zarządców infrastruktury i ostatecznie europejskich pasażerówkorzystających z pociągów, tramwajów i metra.

W przypadku pociągów dużych prędkości Komisja zbadała wpływtransakcji zarówno w EOG, jak i na całym świecie (z wyjątkiem Chin, Japonii iKorei, które, jak podaje Komisja, mają bariery uniemożliwiające import odzagranicznych dostawców). Okazało się, że firma powstała w wyniku połączeniabyłaby niekwestionowanym liderem rynku, ponad trzykrotnie większym odnajwiększego konkurenta. Nowy podmiot stałby się również liderem na rynkupociągów regionalnych i taboru metra w EOG.

Jeśli chodzi rozwiązania sygnalizacyjne, po transakcji firmapowstała w wyniku połączenia stałaby się liderem na rynku, trzykrotnie większymod największego konkurenta.

Transakcja została zgłoszona Komisji 8 czerwca br. KE maobecnie 90 dni roboczych na jej ocenę, do 21 listopada 2018 r.

Unijne prawo zabrania rynkowych przejęć i połączeń, jeśliograniczają one konkurencję, np. tworzą monopol, co powoduje wzrost cen, naczym tracą konsumenci.

KE analizuje i akceptuje tylko większe transakcje, „owymiarze europejskim”, w których uczestniczące firmy mają wielomilionoweobroty. Rocznie takich transakcji jest ok. 300. Mniejsze są natomiast ocenianeprzez krajowe organy ochrony konkurencji. Fuzja Alstomu i Siemensa nie należydo małych, bo ich łączne obroty liczone są w miliardach euro.

Żeby transakcja musiała być notyfikowana przed KE, wartośćobrotów firm, które są w nią zaangażowane, musi przekroczyć pewien próg. Wpierwszym przypadku transakcja wymaga notyfikacji, jeśli łączne światowe obrotyfirm w nią zaangażowanych przekraczają rocznie 5 mld euro, a obroty każdej zprzynajmniej dwóch zaangażowanych firm są wyższe niż 250 mln euro.

W drugim przypadku notyfikacja jest wymagana, jeśli światoweobroty wszystkich zaangażowanych w transakcję firm są wyższe niż 2,5 mld euro,połączone obroty przekraczają 100 mln euro w każdym z co najmniej trzech krajówunijnych, obroty każdej z przynajmniej dwóch firm w każdym z przynajmniejtrzech krajów UE przekraczają 25 mln euro oraz wewnętrzne obroty w ramach UE wkażdej z przynajmniej dwóch firm przekroczą 100 mln euro.