Sześć ofert na zaprojektowanie przebudowy stacji w Raciborzu

inforail
12.07.2018 06:38

Do końca października2019 r. ma być zaprojektowana przebudowa dużej stacji kolejowej w Raciborzu(Śląskie). W przetargu na wykonanie pełnej dokumentacji przebudowy spółka PKPPolskie Linie Kolejowe otrzymała sześć ofert – wszystkie w budżecie zamówienia.

Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego zbudżetu państwa projektu „Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki (Granica Państwa)” o wartości 296,5 mln zł. Projekt ten jestczęścią przedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowychz Górnego Śląska”.

Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupkijest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dlaruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego – biegnie do granicy państwa ikolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.

W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki” trwają m.in. roboty budowlane na odcinkach Bierawa – Nędza i Racibórz– Krzyżanowice. Zakończono już prace na odcinku Krzyżanowice – Chałupki. Wostatnich dniach PLK ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka Kędzierzyn Koźle –Stare Koźle.

Na przełomie maja i czerwca zarządca kolejowejinfrastruktury ogłosił ponowione postępowanie przetargowe mające wyłonićprojektanta przebudowy stacji Racibórz. Pierwsze zostało unieważnione w marcubr. wobec tego, że wszystkie cztery oferty przekroczyły założony budżet 3,7 mlnzł brutto. W drugim przetargu wszystkie sześć złożonych ofert zmieściło się wzweryfikowanym budżecie 4,9 mln zł. Najtańszą, za 3,5 mln zł, złożyła spółkaWYG International.

Zamówienie to obejmuje opracowanie dokumentacji projektowejdla planowanej przez PLK przebudowy stacji Racibórz wraz z wybranymi elementamiinfrastruktury kolejowej przyległych szlaków, a także m.in. przygotowaniedokumentacji przetargowej pod kątem wyboru wykonawcy prac.

Niezależnie od planów zarządcy kolejowej infrastrukturyspółka PKP SA w ramach swojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza dopoczątku 2023 r. przebudować budynek dworca w Raciborzu. W maju br. w tymmieście odbyły się poświęcone sprawie warsztaty kreatywne, na które PKP SAzaprosiły: pasażerów, lokalne społeczności, przedstawicieli organizacjipozarządowych, przedsiębiorców oraz społeczników.

Największym obecnie realizowanym przedsięwzięciem PLK wramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są roboty naodcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Obejmują one ok. 35 kmtorów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych.Wymienionych ma zostać 14 rozjazdów i wyremontowanych 15 przejazdówkolejowo–drogowych. Zamontowane zostaną nowe urządzenia sterowania ruchemkolejowym.

Inwestycja będzie kosztowała 69,9 mln zł netto; powinnazakończyć się w grudniu br. Wykonawcą jest firma Skanska.

Trwający przetarg na realizację robót na odcinku KędzierzynKoźle – Stare Koźle obejmuje wymianę 4 km toru, częściową wymianę siecitrakcyjnej oraz remont 7 obiektów inżynieryjnych (4 wiadukty i 3 przepusty).Przebudowany będzie też przejazd w stacji Bierawa. Planowany termin zakończeniatej części inwestycji to listopad 2019 r., a szacunkowy koszt – ok. 27 mln zł.

Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowychciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łącznykoszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki(granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).

Zakładany koszt „Rewitalizacji linii kolejowej nr 138 naodcinku Katowice – Szabelnia – Mysłowice” – to 258,9 mln zł, a „Prac na liniachkolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” – 294,1 mlnzł (w tym 103 mln zł w woj. śląskim). Na kwoty po ok. 200 mln zł szacowane sąprojekty: „Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymiodcinkami” oraz „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku CzechowiceDziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)”.