Praga: Pars przekazał 50-ty zmodernizowany zespół Regionova
Pars nova a.s. przekazało 50-ty zmodernizowany zespół Regionova do kolei czeskich ČD. Uroczystość przekazania odbyła się w dniu 25 lutego 2008 na dworcu Praha-Libeň. W uroczystości oprócz przedstawicieli producenta i przewoźnika wzięli również udział przedstawiciele Ministerstwa Transportu. Wyprodukowanie 50 SZT zajęło dwa lata i obecnie zespoły te można spotkać we wszystkich 14 krajach tworzących Republikę Czeską. W ramach modernizacji 50 zespołów doszło do odnowienia zaledwie jednej dziesiątej wagonów motorowych 810 i doczepnych 010. Prototypowe modernizacje zostały wykonane w 2001 roku, kiedy to powstał wagon motorowy Esmeralda serii 812. Rok później pojawił się sterowniczy wagon doczepny 912. Skład ten został skierowany do jazd testowych podczas których badano zachowanie zmodernizowanego zespołu. Na bazie tego koleje czeskie postanowiły stworzyć program modernizacji wagonów motorowych serii 810 i 010 na spalinowy zespół trakcyjny 814-914 określany mianem Regionova. Prototypowy zespół Regionova wyjechał na tory w 2005 roku, następnie ogłoszono przetarg na modernizację 100 zespołów do typu Regionova, którą w 2006 oku zyskał Pars Nova. Produkcja seryjna ruszyła bardzo szybko i już 5 maja 2006 roku przekazano pierwszy z seryjnych zespołów. Jednak pierwotny zespół miał mankament w postaci zbyt słabych właściwości trakcyjnych na szlakach górskich, dlatego postanowiono wdrożyć do produkcji wersję trójwagonową, mającą dwa wagony silnikowe. Przetarg na wykonanie tych zespołów został ogłoszony w 2007 roku i przypadł w udziale również Pars nova a.s. Do 2010 roku ma zostać dostarczonych 26 SZT Regionova Trio. Na dzień dzisiejszy zostały dostarczone 42 zespoły w wersji dwuwagonowej oraz 8 trójwagonowych.
Źródło: Komunikat prasowy Pars nova a.s.