Warszawa dostanie unijną kasę na linie tramwajową

infotram
02.07.2018 12:04

Trasa liniitramwajowej na Gocław ma przebiegać od al. Waszyngtona wzdłuż ul. BoraKomorowskiego do pętli w okolicy Trasy Siekierkowskiej. Wartość inwestycji to396 mln zł, z czego 62 mln zł to dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej.

Długość powstającej linii to 4 km. Jej początek ma sięznajdować przy al. Waszyngtona w rejonie Parku Skaryszewskiego. Dalej pobiegniewzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego, ul. Bora Komorowskiego izakończy się pętlą koło Trasy Siekierkowskiej.

Przetarg na tę linię tramwajową przewiduje również budowęośmiu przystanków i modernizację torów w al. Waszyngtona między rondemWiatraczna a rondem Waszyngtona. Zostanie tam także zmodernizowanych dziewięćprzystanków – będą wprowadzone ułatwienia dla niepełnosprawnych.

Projekt przewiduje dogodną przesiadkę do innych środkówkomunikacji miejskiej. Jednym z takich miejsc jest przejazd nad al. StanówZjednoczonych, gdzie zaplanowano punkt przesiadkowy w kierunku m.in. stacjiMetro Politechnika.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich(TW) Maciej Dutkiewicz, „projekt ten jest na poziomie przetargu; chcemyruszyć z postępowaniem jeszcze w tym roku”. Podkreślił, że projektantbędzie miał około roku na prace. „Nieprzekraczalnym terminem wszystkichnaszych inwestycji, realizowanych wspólnie z UE, jest rok 2023” -powiedział Dutkiewicz. Dodał, że realizację trasy na Gocławiu przewidziano nalata 2019-2021.

Koszt tej inwestycji to 396 mln zł, z czego 62 mln złwyniesie dofinansowanie z funduszu spójności UE. Część kosztów pochłonie zakup 18tramwajów jednokierunkowych.

Zdaniem unijnej komisarz ds. polityki regionalnej CorinyCretu, cytowanej w komunikacie TW, projekt ten „uczyni Gocław bardziejdostępnym oraz pomoże w rozwoju dzielnicy”. Cretu wskazała też korzyść wpostaci mniejszego zanieczyszczenia powietrza, gdyż – jej zdaniem – mieszkańcyWarszawy, mając do wyboru inny środek transportu niż samochód, przyczynią siędo redukcji spalin w stolicy.

Dofinansowanie unijne wspomoże także budowy innych liniitramwajowych. Trasa do Wilanowa ma mieć 12 km i 18 przystanków, w tym podziemnyz tunelem przy Dworcu Zachodnim. Natomiast linia biegnąca wzdłuż ul. Kasprzakana Woli ma mieć 2,4 km i sześć przystanków. Wsparcie z funduszy UE uzyskarównież budowa piątej w Warszawie zajezdni – na Annopolu. Stolica zamierza teżuzupełnić tabor o 200 wagonów tramwajowych. Wszystkie inwestycje wsparte wramach obecnej perspektywy finansowej UE muszą być rozliczone do 2023 roku.