Gdańsk z Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej
Plan ZrównoważonejMobilności Miejskiej dla Gdańska został opracowany w odpowiedzi na współczesnewyzwania transportowe Gdańska.
Odnosi się do transportu osób i towarów, celów podróży,wszystkich form podróży oraz uwzględnia wszystkie sieci transportowe. Wpracach nad planem brali udział mieszkańcy, przedstawiciele organizacjipozarządowych oraz administracji. Gdańscy radni przyjęli go dziś jednomyślnie.
Podstawowym celem prac było opracowanie Planu Działańwpisującego się w strategię rozwoju Gdańska, w tym przede wszystkim wkontekście transportu, mobilności i dążenia do poprawy jakości przestrzenipublicznych.
Chcemy odwrócićtendencję sposobu poruszania się po naszym mieście, aby doprowadzić do wzrostukorzystania z transportu publicznego oraz pieszego czy rowerowego, a zmniejszyćtransport indywidualny. Takie są również główne cele planu zrównoważonejmobilności, rekomendowane także przez mieszkańców. Będziemy korzystać zewszystkich dostępnych środków by je realizować – mówi Piotr Grzelak,zastępca prezydenta ds. polityki komunalnej.
Prace nad planem
Prace nad Planem Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dlaGdańska (SUMP) rozpoczęły się w maju 2016 r. i trwały do kwietnia 2018 r.Został on opracowany w odpowiedzi na współczesne wyzwania transportoweGdańska, w ramach projektu CityMobilNet z programu URBACT III, realizowanego wlatach 2016-2018.
W ciągu prawie dwóch lat przeanalizowano istniejące jużdokumenty oraz zmiany zachowań transportowych na przestrzeni ostatnich lat,pojawienie się nowych alternatyw transportowych takich, jak na przykładcar-sharing oraz wzrost zapotrzebowania na transport towarów w obrębie miasta.W pracach uwzględniono także uwarunkowania społeczne i przestrzenne np. noweobiekty mieszkaniowe i biurowe, elastyczne godziny pracy, koncentracja handlu wdużych centrach handlowych, wydłużone godziny pracy.
Warsztaty zmieszkańcami
Oprócz warsztatów dla Rad Dzielnic w ramach prac na planemodbyły się również cztery spotkaniawarsztatowe dla mieszkańców w takich obszarach jak: polityka parkingowa, ruchpieszy i rowerowy, transport zbiorowy izarządzanie mobilnością.
Podczas wszystkichspotkań, niezależnie od podejmowanej tematyki, podstawowym wątkiem był ruchpieszy oraz brak zgody na zawłaszczanie przestrzeni przez auta. MieszkańcyGdańska mają większą świadomość i nie boją się mówić głośno o potrzebach –przede wszystkim niechronionych użytkowników ruchu drogowego. Znajduje toodzwierciedlenie w opracowanym Planie Działań – najwięcej zadań, bo aż dziewięćzawartych zostało w bloku Ruch pieszy i rowerowy, przestrzeń publiczna –wyjaśnia Karolina Orcholska, kierownik projektu.
Pierwszym z 6 określonych celów jest Poprawa warunków ruchupieszego i rowerowego, a drugim poprawa bezpieczeństwa wszystkich użytkownikówruchu drogowego. Wątek warunków i bezpieczeństwa pieszych przewija się także winnych obszarach działań np. w Parkowaniu. Tutaj warto wspomnieć o ochronieprzestrzeni pieszych oraz braku zgody społecznej na niepożądane parkowaniepojazdów.
Rowerową stolicąPolski już jesteśmy i należy trzymać obrany kurs. Nic nie stoi natomiast naprzeszkodzie, żeby oddać ukłon pieszym, a każdy z nas jest pieszym, i stać sięrównież liderem w działaniach na rzecz ruchu pieszego oraz przestrzenipublicznych – dodaje Karolina Orcholska.
Spotkania cieszyły się dużym zainteresowaniem, a efekty ipodsumowanie spotkań przedstawione zostały w Raportach udostępnionych wzakładce projektu na stronie GZDiZ: http://www.zdiz.gda.pl/zdizgdansk/chapter_76547.asp
Szczegółowe celeplanu
Szczegółowe cele planu zostały opracowane we współpracy zmieszkańcami, przedstawicielami organizacji pozarządowych, organamipolitycznymi oraz administracją i stanowią zbiór głównych wytycznych, któryokreśla ramy dla całego procesu. Przeprowadzono szereg konsultacji z zakresuprzyszłości transportu i mobilności w mieście. Horyzont czasowy dla wyznaczonychcelów to 2030 rok.
Cele Planu:
Cel 1 Poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
co w efekcie powinno przełożyć się na większą liczbępodróży wykonywanych pieszo i rowerowo
Cel 2 Wzrostbezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu drogowego
co w efekcie powinno przełożyć się na w tym m.in.zmniejszenie liczby wypadków i kolizji drogowych czy wzrost poczuciabezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego
Cel 3 Poprawa dostępności do środków transportu,alternatywnych względem samochodu osobowego wykorzystywanego indywidualnie, dlawszystkich podróżujących na wszystkich obszarach miasta
co w efekcie powinno przełożyć się na inwestowanie wmodernizację i rozwój infrastruktury dla użytkowników niezmotoryzowanych (wszczególności osób z ograniczoną mobilnością)
Cel 4 Wzrost udziału podróży transportem zbiorowym wpodróżach ogółem
co w efekcie powinno przełożyć się na podniesienie jakościpowiązań transportu zbiorowego z transportem pieszym i rowerowym, podniesieniejakości i dostępności do usług
Cel 5 Redukcja negatywnego oddziaływania transportu naludzi, zdrowie i środowisko
co w efekcie powinno przełożyć się na redukcję emisjigazów, hałasu, wykorzystywania przestrzeni pod transport, zawłaszczaniaprzestrzeni publicznej przez parkujące pojazdy itp.
Cel 6 Wzrost jakości i dostępności przestrzeni publicznychdla wszystkich użytkowników i we wszystkich obszarach miasta
co w efekcie powinno przełożyć się na wzrost jakości ikomfortu życia w mieście
Realizacja założeń zawartych w dokumencie odbywać się będzieprzez zaangażowanie wszystkich jednostek miejskich oraz organizacjipozarządowych, a także mieszkańców w oparciu o stworzony plan działań. Monitorowanie procesunastępować będzie co 12 miesięcy przy wykorzystaniu wskaźników określonych wplanie działań.
Wdrożenie założeń Planu Zrównoważonej Mobilności dla Gdańskaoraz konsekwentna realizacja wyznaczonych w Planie celów pozwoli nawykorzystanie potencjału transportowego, usprawnienie i ułatwieniepodróżowania, a także stworzenia miasta przyjaznego i nowoczesnego.
Cały dokument Planu Zrównoważonej Mobilności dostępny nastronie: http://www.zdiz.gda.pl/zdizgdansk/chapter_76547.asp
„