Krakowska komunikacja. Ekologiczna i przyjazna mieszkańcom
Podstawa dobrzefunkcjonującego miasta? Sprawna i przyjazna mieszkańcom komunikacja miejska –podaje krakowski Urząd Miasta.
Dzięki unijnym funduszom linie tramwajowe są doprowadzane wkolejne punkty na mapie Krakowa, a już wkrótce miasto będzie się mogłopochwalić w pełni ekologicznym taborem. Stare, wyeksploatowane i emitującemnóstwo spalin autobusy? W Krakowie to przeszłość. Co więcej, już za kilkamiesięcy Kraków ma się stać pierwszym polskim miastem, po którym poruszać siębędzie wyłącznie ekologiczny tabor komunikacji miejskiej. Jak to możliwe?Wszystko dzięki wielkim inwestycjom w nowe, spełniające wysokie normy autobusy,które nie tylko nie zanieczyszczają środowiska, ale i znacznie zwiększająkomfort podróżowania.
Na tak duże zakupy miasto może sobie pozwolić przedewszystkim dzięki unijnym środkom. Dofinansowanie przyznane w RegionalnymProgramie Operacyjnym w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnychzaledwie w ciągu ostatnich dwóch lat (2016-2017) umożliwiło inwestycję w aż 107nowych autobusów: 75 z silnikami Euro 6, 20 autobusów elektrycznych i 12pojazdów hybrydowych.
Podróż ekologiczna ikomfortowa
Nowe pojazdy zastąpiły najstarszy i najbardziejwyeksploatowany tabor i, co najważniejsze, spełniają najwyższe normy emisjispalin w przypadku autobusów zasilanych olejem napędowym i hybrydowych lub sącałkowicie bezemisyjne (autobusy elektryczne). To znacznie ograniczy emisjęspalin pochodzących z transportu zbiorowego, a co za tym idzie poprawi sięjakość powietrza na obszarze całej krakowskiej aglomeracji.
Wszystkie pojazdy są nowoczesne, niskopodłogowe i majązapewnić jak najwyższy komfort podróży. Z uwagi na znaczącą liczbę autobusów iich optymalne wykorzystanie przewidziano także budowę infrastruktury ładowaniatych pojazdów, która obok stanowisk typu plug-in dla każdego autobusu obejmujerównież pięć stacji szybkiego ładowania pantografowego, zlokalizowanych naterenie Krakowa.
Ułatwieniem codziennych podróży pasażerów mają z kolei byćautomaty do sprzedaży biletów i ładowania Krakowskiej Karty Miejskiej. W ramachtej samej inwestycji na terenie Krakowa stanęło 12 nowych urządzeń.
Kolejne autobusy wtym roku
To jednak wcale nie koniec – dzięki kolejnej transzyunijnych funduszy do Krakowa ma w tym roku trafić jeszcze 78 ekologicznychautobusów. Dostawa nowoczesnych pojazdów znów będzie realizowana w ramachZintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, a krakowski przewoźnik otrzymadofinansowanie w wysokości 61,5 milionów zł przy wartości projektu wartej ponad107 mln zł.
Przetarg na dostawę rozstrzygnięto w styczniu tego roku. Itak w Krakowie pojawi się 56 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości ok. 12metrów wyposażonych w silniki Euro 6, 12 autobusów hybrydowych Volvo, a także10 autobusów midi marki Autosan. Wszystkie pojazdy będą wyposażone wklimatyzację, automaty biletowe, monitoring, nowoczesny system informacjipasażerskiej oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Nie zabraknie też udogodnień dla niepełnosprawnych:platformy wjazdowej dla osób na wózkach inwalidzkich, czy przyciskówoznakowanych brajlem oraz wypukłymi piktogramami.
Łączna wartość środków unijnych pozyskanych na zakup 185autobusów w obu projektach w ramach ZIT wyniosła aż 177,21 mln zł, przy łącznejwartości inwestycji 283,28 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szybciej przezcentrum
Jednocześnie realizowane są również przedsięwzięcia zProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, tzw. komplementarne do ZIT,z których części można korzystać już teraz. Tak jest choćby w przypadkuprzebudowanej ulicy Basztowej, gdzie w zeszłym roku wprowadzono ruchjednokierunkowy i całkowicie przebudowano torowisko. Ma to zwiększyć szybkośćprzejazdu komunikacji zbiorowej przez centrum, zminimalizować ryzyko awariitorowiska, a docelowo ograniczyć ruch samochodowy w centrum miasta a tym samymzmniejszyć poziom hałasu i poprawić jakość powietrza. To także komfort dlapasażerów, którzy od kilku miesięcy mogą cieszyć się nowymi, dużymi ibezpiecznymi wiatami przystankowymi oraz udogodnieniami dla pieszych.Zadowoleni będą też rowerzyści, dla których wyznaczono nową ścieżkę.
W ramach tego samego projektu zakończono też prace w węźlerozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego wraz z przebudową podstacji trakcyjnej”Bieńczycka”, a przebudowę przejdą także inne torowiska w mieście. Zmianyprzeprowadzane będą w ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki, ul. Krakowskiej, al.Solidarności, ul. Starowiślnej, Królewskiej, Podchorążych oraz Bronowickiej.
Realizowane w ramach projektu modernizacje torowisk iinfrastruktury towarzyszącej kosztują niemal 140 mln zł, z czego unijnedofinansowanie pokrywa ok. 76,45 mln zł.
Inwestycja na północy
To jednak nie koniec dobrych wiadomości dla pasażerówkomunikacji miejskiej. Z kolejnego projektu realizowanego w ramach inwestycjikomplementarnych do ZIT cieszyć się powinni szczególnie mieszkańcy północyKrakowa, którzy już niedługo będą mogli tramwajem dojechać na Górkę Narodową.Projekt budowlany nowej linii tramwajowej jest już gotowy, a wykonawcazapowiada, że sama budowa rozpocznie się w czwartym kwartale tego roku.
Blisko 5,5-kilometrowa trasa będzie prowadzić od istniejącejpętli Krowodrza Górka na północ, przekroczy ul. Opolską w tunelu, a dalejpobiegnie przez Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do al. 29 Listopada, gdziezaplanowano nową pętlę z terminalem autobusowym i parkingiem Park+Ride. Takieparkingi na nowej trasie będą trzy – w sumie na ok. 400 samochodów.Przewidziano też budowę estakady nad potokiem Sudół i ul. Nad Sudołem, most nadBiałuchą oraz wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej.W ramach inwestycji w ciągu ulicy Opolskiej ma też zostać zbudowanedwupoziomowe skrzyżowanie.
Koszt całej inwestycji to niemal 379 mln zł, z czego ponad151 mln pokryje unijne dofinansowanie.
Nowe torowisko ma być przygotowane na ponad 500 kursów tramwajówna dobę, a składy mają nim jeździć już w 2020 r.
„