Przetargi na magistralę węglową unieważnione. Było za drogo
Dwa przetargi nazaprojektowanie i wykonanie prac na odcinkach linii nr 131, czyli magistraliwęglowej w woj. śląskim, unieważniły w poniedziałek PKP PLK. W jednym najtańszaoferta opiewała na 1,3 mld zł przy budżecie 790 mln zł; w drugim – na 950 mlnzł, przy budżecie 420 mln zł.
Informacje o unieważnieniu postępowań znalazły się wponiedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK. Chodzi o odcinki tzw. magistraliwęglowej, wiodącej z Górnego Śląska w kierunku portów w Gdańsku i Gdyni. Jejnajbardziej wysunięta na południe część to również jedno z kluczowych połączeńkolejowych w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którego częścią kursująm.in. pociągi Kolei Śląskich z Katowic przez Chorzów i Bytom do Tarnowskich Góri Lublińca.
Cztery przetargi dotyczące odcinków magistrali węglowejzarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, prowadziłod końca ub. roku. Dotyczyły one relacji: Chorzów Batory – Nakło Śląskie (kołoTarnowskich Gór), Nakło Śląskie – Kalina (w pobliżu Herb), Kalina – RusiecŁódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice.
Wszystkie te przetargi ogłoszono jako elementy realizacjiunijnego projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory –Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”, któryprzygotowano pod kątem dofinansowania środkami Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
W ub. tygodniu PLK otworzyły oferty w dwóch z tych czterechpostępowań. W przetargu na odcinek Chorzów Batory – Nakło Śląskie, o budżecieniespełna 793 mln zł brutto, spłynęły trzy oferty. Intercor z Torpolemzaproponowały cenę 1,331 mld zł brutto, spółki z grupy Budimex – 1,296 mld złbrutto, a Trakcja PRKiI – 1,512 mld zł brutto.
W przetargu na odcinek Nakło Śląskie – Kalina, o budżecie421 mln zł brutto, napłynęło pięć ofert. Spółki Budimeksu zaproponowały cenę1,054 mld zł, Trakcja PRKiI – 1,147 mld zł brutto, Intercor i Torpol – 1 mldzł, ZUE – 954 mln zł brutto, a PORR – 982 mln zł brutto.
W poniedziałek na tzw. platformie zakupowej PLK pojawiły sięinformacje o unieważnieniu obydwu postępowań. PKL uzasadnia, że oferty znajniższą ceną przewyższają kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć nasfinansowanie zamówienia i której zwiększyć nie może.
Obecny termin składania ofert na odcinek Kalina – RusiecŁódzki upływa 27 lipca br., a na odcinek Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice– 29 czerwca.
W poprzednich latach na poszczególnych odcinkach iposzczególnych torach magistrali węglowej, także w obrębieGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, prowadzono już odcinkowe prace remontowe(np. między Bytomiem Północnym i Radzionkowem oraz Radzionkowem i NakłemŚląskim).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz, jak wynikało z dokumentacji przetargowej dla odcinkaChorzów Batory – Nakło Śląskie, prace miały doprowadzić do uzyskania m.in.określonych docelowych prędkości jazdy, nacisków osi i wskaźników dla podtorzaoraz sieci trakcyjnej.
Oznaczało to m.in., że na większości odcinków kompleksowowymieniona miała zostać nawierzchnia torowa (poza fragmentami remontowanymi wostatnich latach) i sieć trakcyjna, częściowo poprawiana miała być geometrialinii. Przewidywano też przebudowę rozjazdów, wyremontowanie lub zbudowanie nanowo szeregu obiektów inżynierskich (wiadukty, ściany oporowe) i zamontowanienowych urządzeń sterowania.
Perony przebudowywanego odcinka miały zyskać nowenawierzchnie i inną infrastrukturę obsługi pasażerów. W centrum Chorzowazapewniona miała zostać rezerwa miejsca pod nowy peron przystanku ChorzówUniwersytet w rejonie ul. Strzelców Bytomskich (dotychczasowy przejazdjednopoziomowy w ciągu tej ulicy miały zastąpić: nowy wiadukt nad toramiwykonany w nowym śladzie od ul. Głogowskiej do ronda przy ul. 75 Pułku Piechotyoraz przejście podziemne w miejscu obecnego przejazdu).
W tego ramach zamówienia planowano też zmianę układutorowego stacji Bytom, a na głównym dworcu w tym mieście oczyszczenie izabezpieczenie konstrukcji efektownej hali dworcowej – wraz z wymianą jejposzycia. Na przystanku Bytom Północny uwzględniano przesunięcie peronów o ok.700 metrów w kierunku ul. Strzelców Bytomskich.
Wyłoniony w przetargu wykonawca miał przeprowadzić badania,opracować pełną dokumentację, pozyskać pozwolenia i wykonać roboty. Całośćrealizacji zadania w formule „projektuj i buduj” ustalono na 52 miesiące.Pierwotny termin składania ofert przypadał na początku lutego br., cooznaczało, że przy podpisaniu umowy w zakładanym terminie do końca sierpnia br.prace zakończyłyby się w 2022 r.
Na IV kw. 2022 r. zarządca kolejowej infrastrukturyprzewidział też zakończenie robót przy odbudowie linii kolejowej nr 182Tarnowskie Góry – Zawiercie (ich początek zaplanowano na IV kw. 2019 r.). Wgrudniu ub. roku PLK wyłoniły najlepszą ofertę w przetargu na zaprojektowanietego przedsięwzięcia; na razie nie potwierdziły jednak zapewnienia jegofinansowania.
„