PKP modernizują i kupują: 335 wagonów i 53 lokomotywy. Gdzie pojadą?
PKP Intercitypodpisało umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) nadofinansowanie projektu „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów izakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.
Spółka otrzymała dotację w wysokości 251 mln zł. Pozyskane wkonkursach środki to kolejny z elementów zbliżających PKP Intercity do realizacjinajwiększego programu inwestycyjnego w historii przewoźnika.
„Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakuplokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2) to kolejny ze strategicznych projektówinwestycyjnych PKP Intercity, który w ostatnim czasie otrzymał unijnedofinansowanie. Przewoźnik zgłosił do konkursu Centrum Unijnych ProjektówTransportowych dwa projekty. Umowa na dotację dla pierwszego, pod nazwą „Kolejna dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”(P1) została podpisana 4 kwietnia. Łącznie ze środków unijnych w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercitypozyskało ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mldzłotych brutto. Dzięki temu przewoźnik zmodernizuje i zakupi 335 wagonów oraz53 lokomotywy, a także zainwestuje w stacje postojowe.
Wagony i lokomotywy –inwestycje w komfort naszych pasażerów
W ramach dwóch projektów objętych dofinansowaniem ze środkówunijnych PKP Intercity podpisało umowy na realizację poszczególnych zadań zwykonawcami:
1. Wykonanienaprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją orazprzeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (AB) (z opcją 20sztuk) (3 przedziały I klasy + 2 klasa bezprzedziałowa – układ 2+2)” –wykonawca PESA Bydgoszcz S.A.
• Wartośćzamówienia: 165,mln zł brutto
• Z prawemopcji: 248,3 mln zł brutto
2. Wykonanienaprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją orazprzeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 40 wagonów osobowych (COMBI z wymianąwózka – miejsca dla osób niepełnosprawnych, miejsce do przewozu rowerów,przedział konduktorski, miejsce dla dzieci, maszyna vendingowa) (z opcją 20sztuk) – wykonawca PESA Bydgoszcz S.A.
• Wartośćzamówienia: 207,6 mln zł brutto
• Z prawemopcji: 311,4 mln zł brutto
3. Wykonanienaprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją orazprzeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 60 wagonów osobowych (z opcją na 30szt.) (II klasy przedziałowe z wymianą wózka)” – wykonawca H. CegielskiFabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu
• Wartośćzamówienia: 273,1 mln zł brutto
• Z prawemopcji: 409,6 mln zł brutto
4. Wykonanienaprawy okresowej na 5-tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją orazprzeglądu na 3-cim poziomie utrzymania 83 wagonów osobowych (z opcją na 42szt.) (II klasy bezprzedziałowe)” – wykonawca PESA Bydgoszcz S.A.
• Wartośćzamówienia: 312 mln zł brutto
• Z prawemopcji: 470 mln zł brutto
Zmodernizowane wagony będą wyposażone w klimatyzację, wygodnefotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja wagonówobejmie również monitoring, wzmacniacze sygnału GSM/LTE oraz toalety zzamkniętym układem. Z myślą o komforcie podróży pojazdy zostaną wyciszone, atakże w udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. Numery foteli zostanąoznaczone dodatkowo alfabetem Braille`a.
Przewoźnik realizuje również konsekwentnie swoje plany inwestycyjnew zakresie zakupu i modernizacji lokomotyw:
1. Dostawa20 lokomotyw elektrycznych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania (z opcjąna 10 szt.) – wykonawca NEWAG S.A.
• Wartośćzamówienia: 368 mln zł brutto
• Z prawemopcji: 551,4 mln zł brutto
2. Wykonanienaprawy okresowej na 5 – tym poziomie utrzymania 20 lokomotyw elektrycznychserii EU/EP 07 połączonej z modernizacją zwiększającą prędkość do 160 km/h –trwa postępowanie przetargowe, którego rozstrzygnięcie przewidziane jest naprzełomie III i IV kwartału br.;
3. Wykonanienaprawy okresowej na 5 – tym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 9lokomotyw spalinowych serii SM42 (zopcją 4 szt.) – 18 czerwca br. nastąpiło otwarcie ofert i jako jedyny zgłosiłsię H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Aktualnie trwa ocena ibadanie propozycji poznańskiego przedsiębiorstwa. Rozstrzygniecie konkursunastąpi już wkrótce.
Nowe lokomotywy Griffin produkcji nowosądeckiego NEWAGU orazzmodernizowane lokomotywy EU/EP 07 będą rozwijać prędkość 160 km/h, pozwoląwięc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe.
Konsekwentnie realizujemy największy w historii Spółki programinwestycyjny na kwotę ok. 7 mld złotych pn. „PKP Intercity – Kolej DużychInwestycji”, w ramach którego istotny udział stanowią zadania realizowane wramach projektów objętych dofinansowaniami ze środków europejskich. Po roku2023 blisko 80 proc. uruchamianych przez nas połączeń będzie zestawianych znowego lub zmodernizowanego taboru, a pierwsze efekty modernizacji wagonówpowinny być widoczne w czwartym kwartale bieżącego roku.– podkreśla MarekChraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Największy programtaborowy w historii PKP Intercity
Przewoźnik realizuje obecnie największy program inwestycyjnyw swojej historii pod nazwą „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, któregocelem jest m.in. zakup i modernizacja taboru oraz dalsza poprawa doświadczeńpasażerów. Na zakup nowych wagonów i lokomotyw oraz modernizację pojazdów jużposiadanych, a także przebudowę stacji postojowych PKP Intercity przeznaczy do2023 roku około 7 mld zł.
Polacy wracają na kolej: z roku na rok coraz więcej osóbdecyduje sią na podróż pociągami PKP Intercity. Naszym celem jest kolejbezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa narealizację inwestycji i na jej dofinansowanie przybliża nas do tego celu.Szczególnie istotne jest korzystanie ze środków unijnych w tak dużym programieinwestycyjnym, jaki PKP Intercity prowadzi. Polska jest liderem wykorzystywaniaśrodków unijnych na inwestycje transportowe. Mam nadzieję, że dzięki temu jużniedługo zobaczymy na polskich torach nowy lub gruntownie zmodernizowany taborSpółki – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
„Kolej Dużych Inwestycji” doskonale wpisuje się w całościowyszereg działań modernizacyjnych realizowanych przez spółki Grupy PKP. W sumiedo 2023 roku przeznaczonych zostanie 100 mld złotych na inwestycje kolejoweprowadzone przez PKP S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity. Wefekcie podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnych i bezpiecznych składów,funkcjonalnych dworców, a przejazdy będą odbywać się na zmodernizowanychliniach kolejowych, w wyniku czego ich czas będzie krótszy. Bardzo ważnymźródłem finansowania tych prac są środki pozyskane z Unii Europejskiej –zaznacza Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A.
Projekty PKPIntercity objęte dofinansowaniem ze środków unijnych
Projekt pn. „Kolej na dobre połączenia – unowocześnieniewagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” – Umowa o dofinansowanie nrPOIS.05.01.00-00-0022/17-00 zawarta 4 kwietnia 2018 r
Projekt pn. „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnieniewagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” – Umowa o dofinansowanie nrPOIS.05.01.00-00-0023/17-00 zawarta 22 czerwca b.r.
• Całkowita wartość obu projektów w PLN (brutto) 1,9 mld zł
• Wartość obu projektów w PLN (netto) 1,6 mld zł
• Wartość dofinansowania UE łącznie w PLN 653,8 mln zł
Centrum Unijnych Projektów Transportowych istnieje od 2007r. Pełniąc funkcję instytucji pośredniczącej, CUPT odpowiada za nabór i ocenęprojektów oraz proces udzielania i rozliczania dotacji w sektorze transportu wprogramach operacyjnych Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), Polska Wschodnia(POPW), a także w ramach instrumentu Łącząc Europę (CEF). Jest państwowąjednostką budżetową podległą ministrowi właściwemu ds. transportu –zarządzającą funduszami pochodzącymi z Unii Europejskiej, przeznaczonymi nawspieranie inwestycji infrastrukturalnych w obszarze transportu drogowego,kolejowego, lotniczego, miejskiego, morskiego, śródlądowego, intermodalnegooraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Kolejna podpisana z PKP Intercity umowa o Unijnedofinansowanie to kontynuacja wspierania Beneficjenta w realizacji projektu.Przewoźnik podjął się historycznego wyzwania w zakresie rozbudowy parkutaborowego. Pasażerowie chętnie będą korzystać z usług PKP Intercity,zauważając działania, jakie podejmowane są dla polepszania komfortu ibezpieczeństwa podróży – mówi Przemysław Gorgol, Dyrektor CUPT.
„