Jaśkowiak: Poznań dobrze przygotowany do PKM
Poznań jest dobrzeprzygotowany do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) – zapewnia prezydentmiasta Jacek Jaśkowiak. System działa od niedzieli; przygotowanie stolicyWielkopolski do startu PKM krytykuje m.in kandydat PiS na prezydenta Poznania.
Poznańska Kolej Metropolitalna to projekt komunikacyjnywspółfinansowany przez wielkopolski samorząd, miasto Poznań, powiat poznańskioraz gminy i powiaty położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego WęzłaKolejowego. System na razie połączył stolicę regionu z GrodziskiemWielkopolskim, Nowym Tomyślem, Jarocinem i Wągrowcem. W kolejnych latachpołączeń ma przybywać. W godzinach szczytu składy na trasach PKM kursują co półgodziny.
Jacek Jaśkowiak powiedział PAP, że Poznańska KolejMetropolitalna to „ogromny, z niecierpliwością wyczekiwany przezmieszkańców Poznania i metropolii, projekt”. „Biorąc pod uwagęmożliwości, jakimi dysponowaliśmy, jesteśmy dobrze przygotowani do uruchomieniaPKM. Zdaję sobie sprawę, że przed nami jeszcze szereg inwestycji, którepoprawią warunki korzystania z PKM oraz zniwelują utrudnienia dla osóbdojeżdżających indywidualnie” – powiedział. Jaśkowiak podkreślił też, żeprzedsięwzięcie „celnie trafiło w oczekiwania mieszkańców Poznania i zaangażowanychw projekt gmin”.
W ostatnich dniach brak przygotowania stolicy Wielkopolskido startu PKM krytykował m.in. kandydat PiS na prezydenta miasta Tadeusz Zysk.Jego zdaniem „PKM to dobra rzecz, sukces, ale porażka dla Poznania: nie maprzejazdów bezkolizyjnych, nie ma przystanków kolejowych, w ich pobliżu nie maparkingów Park&Ride”.
Z kolei prezes zarządu poznańskiego oddziału StowarzyszeniaKukiz'15 Bartosz Garczyński ocenił w tym tygodniu, że nieprzygotowane dowdrożenia PKM „miasto spotkań biznesowych zamienia się na naszych oczach wmiasto nieudanego eksperymentu komunikacyjnego autorstwa lewicowegoprezydenta”.
Jacek Jaśkowiak przyznał, że ma świadomość, że zwiększenieczęstotliwości kursowania pociągów wiąże się dla użytkowników dróg zezwiększeniem czasu oczekiwania na przejazdach kolejowych.
„Będziemy chcieli sobie z tym problemem jak najszybciejporadzić, choćby poprzez wybudowanie tunelu pod torami na ul. Grunwaldzkiej.Natomiast priorytet dla transportu zbiorowego to rozwiązanie powszechniestosowane w europejskich metropoliach. Musimy zabezpieczyć mieszkańcommożliwość sprawnego poruszania się, a PKM to właśnie odpowiedź na takiepotrzeby” – podkreślił.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak dodał, uruchomiony właśnie system „daje możliwośćszybkiego i komfortowego dotarcia do zakładów pracy i szkół w Poznaniu, ponadtopomaga podjąć decyzję o rezygnacji z jazdy samochodem, co może przełożyć się naograniczenie ruchu kołowego i zanieczyszczenia powietrza w Poznaniu irejonie”.
„Zainteresowanie mieszkańców gmin położonych wzdłużczterech linii, na których PKM już funkcjonuje, jest bardzo duże. Otrzymujemypostulaty, by zwiększyć liczbę połączeń oraz wydłużyć zestawy pociągów” –powiedział Jacek Jaśkowiak.
Docelowo PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok.50 km od Poznania; składy będą dojeżdżać do stacji: Nowy Tomyśl, GrodziskWielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki iSzamotuły. W godzinach szczytu przewozowego składy będą jeździć co ok. 30minut. Zakończenie wdrażania projektu przewidziane jest na 2021 rok iuzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKP PLK.
„