Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bieszczadzka Kolejka Leśna pojedzie pięć razy dziennie

inforail
13.06.2018 10:08

W lipcu i sierpniuBieszczadzka Kolejka Leśna będzie kursować pięć razy dziennie. „W tym rokuprzewieźliśmy już nieco ponad 25 tys. osób” – powiedział w środę PAPprezes fundacji zarządzającej kolejką Mariusz Wermiński.

Kolejka wąskotorowa w maju i czerwcu oraz we wrześniu ipaździerniku wozi turystów tylko w weekendy; w wakacje codziennie. Z kolei wzimie – poza feriami, kiedy kursuje w każdy weekend – jeździ na zamówienia.

„Od początku lipca przez całe wakacje będziemy kursowaćpięć razy w ciągu dnia. Pierwszy skład wyrusza o godz. 9.30 do Przysłupia,ostatni o 15.30 do Balnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, druga 9 km” -mówił Wermiński.

Sporą popularnością wśród podróżnych cieszy się skład, któryciągnie parowóz Kp-4. Na trasę kolejki wrócił on lata temu po kilkudziesięciulatach przerwy.

Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasie kolejkileśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz ma skrzynię węglowąo pojemności dwóch ton.

„Starsze pokolenie nazywa go +bieszczadzką ciuchcią+.Do końca lat 70. poprzedniego wieku takimi parowozami kolejarze przewieźliprzeszło milion metrów sześciennych drewna. Podczas tegorocznych wakacji Kp-4będzie jeździł trzy razy w tygodniu” – przypomniał prezes.

W skład taboru BKL, oprócz parowozu Kp-4, wchodzi jeszczecztery lokomotywy spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest też21 wagonów osobowych. „Mamy zarówno wagony odkryte jak i w pełnizabudowane. Oba typy wagonów wyruszają w każdym składzie” – zauważyłWermiński.

Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała w 1898 r. Przezwiele lat służyła do transportu drewna. Kiedy w latach 20. ubiegłego stuleciaprzeszła pod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP, rozpoczęła przewóz ludzi; z czasem stałasię atrakcją turystyczną.

Na początku lat 90. XX wieku ze względów ekonomicznychkolejkę wyłączono z eksploatacji. W 1996 r. utworzona została Fundacja BKL,która postanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i uczynić z niej atrakcjęturystyczną.

Od kilkunastu lat z każdym rokiem leśna wąskotorówka cieszysię coraz większą popularnością. W ubiegłym roku Bieszczadzka Kolejka Leśnaprzewiozła 138 tys. pasażerów; najwięcej w swojej historii.