300 mln zł na transport
MinisterstwoInwestycji i Rozwoju przeznaczy 300 mln zł z Programu Infrastruktura iŚrodowisko dla miast, które chcą kupić elektryczne autobusy i trolejbusy, atakże zbudować stacje ładowania. Po raz pierwszy z programu będą mogły skorzystaćmiasta średniej wielkości.
„Konkurs ogłosiliśmy 4 czerwca, ale wnioski będzie możnaskładać od 14 grudnia do 31 stycznia – powiedział wiceminister inwestycji irozwoju Witold Słowik, który w resorcie odpowiada za Program InfrastrukturaŚrodowisko. Dodał, że tak długi termin pozwoli miastom, które po raz pierwszymają szansę na dofinansowanie transportu publicznego z tego programu, dobrzesię przygotować do planowanego przedsięwzięcia.
Zasady konkursu są proste: jedno miasto może złożyć jedenwniosek o dofinansowanie, przy czym Unia Europejska dorzuca maksymalnie 85proc. kosztów inwestycji. Do wzięcia jest 300 mln zł. Za te pieniądze samorządmoże kupić nowe autobusy elektryczne albo nowe trolejbusy, które mają własnebaterie. Wszystkie pojazdy będą musiały spełniać wymogi programu DostępnośćPlus, czyli np. być przyjazne osobom z niepełnosprawnościami. Za pieniądzeunijne mogą też zbudować stacje ładowania.
Do tej pory z pieniędzy przeznaczonych z ProgramuInfrastruktura i Środowisko na komunikację miejską korzystały miasta wojewódzkiei otaczające je gminy. Miasta średniej wielkości były przede wszystkimbeneficjentami programów regionalnych, którymi zarządzają władze poszczególnychwojewództw. Z informacji MIiR wynika, że w najnowszym konkursie będą mogływystartować 122 średnie miasta – ich lista znajduje się na stronachinternetowych MIiR.
„Miasta średnie są na tyle duże, że potrzebują sprawnegotransportu publicznego i na tyle małe, że nie są stolicami województw, więc ibudżety mają skromniejsze – tłumaczy wiceminister. I dodaje, że, „otwierającszerzej drzwi w takim konkursie zwiększamy siłę rażenia pakietu dla średnichmiast, który uruchomiliśmy kilkanaście miesięcy temu”.
W czerwcu, jak informuje MIiR, odbędą się warsztaty dlamiast, które będą chciały złożyć wniosek o dofinansowanie. Podczas spotkańbędzie można, jak zauważa ministerstwo, porozmawiać o zasadach konkursu iwyjaśnić wątpliwości. Informacji o warsztatach trzeba szukać się na stronieinternetowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które w imieniu MinisterstwaInwestycji i Rozwoju ocenia wnioski i przyznaje dofinansowanie.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jestnajwiększym programem infrastrukturalnym współfinansowanym ze środków UniiEuropejskiej. To ponad 118,2 mld zł (liczone po czerwcowym kursie euro/złoty)na najważniejsze w kraju inwestycje w sektorach, takich jak transport (drogi,koleje, transport publiczny), środowisko, energia, kultura i zdrowie.
Transport publiczny, jak informuje MIiR, to trzeci obszar(po drogach i kolei) pod względem wielkości dostępnych w programie funduszy. Naten cel przeznaczono około 9,9 mld zł. Z tych pieniędzy dofinansowanieotrzymało już 47 inwestycji, m.in. w Warszawie, Katowicach, Opolu, Krakowie,Wrocławiu, Tychach, Poznaniu, Toruniu, Gorzowie Wlkp., Stargardzie, Gdyni,Gdańsku, Łodzi, Bydgoszczy, Gliwicach, Jaworznie, Zielonej Górze, Szczecinie iŚwinoujściu.
W Programie Infrastruktura i Środowisko jest też osobna pulaśrodków dla kolei metropolitalnych. Z tych funduszy sfinansowano np. budowękolei w Szczecinie, elektryfikację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz zakuppociągów dla Kolei Dolnośląskich, Kolei Mazowieckich, warszawskiej SKM,Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.
„