Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Mniejsze zarobki przewoźników = wyższe ceny biletów?

infoair
04.06.2018 13:30

Linie lotnicze w tym roku mogą zarobić ok. 33,8 mld dol.,to mniej niż szacowano w grudniu ub.r.- poinformował dyrektor generalnyZrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.Dodał, że rosnące koszty to główna przyczyna korekty poprzedniej prognozy.

W australijskim Sydney trwa 74. Walne ZgromadzenieZrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego, w którym uczestniczy ponadtysiąc osób – przedstawicieli linii lotniczych, producentów samolotów, lotnisk,instytucji lotniczych.

IATA zmieniła prognozę rentowności linii lotniczych na tenrok z grudnia ub.r., kiedy to wówczas szacowała, że linie lotnicze w 2018 r.zarobią ok. 38,4 mld dol.

„Szacujemy, że w tym roku linie lotnicze mogą jednakzarobić 33,8 mld dol. Są to solidne zyski, mimo rosnących kosztów, przedewszystkim paliwa i pracy” – powiedział na konferencji prasowej de Juniac.Dodał, że przychody przewoźników w tym roku mają wynieść 834 mld dol.

„Finansowe fundamenty branży są mocne. Taka sytuacjatrwa od 2010 roku. A zwrot zainwestowanego kapitału w tym roku już czwarty rokz rzędu przekroczy koszt kapitału. W końcu zyski stają się normalne dla liniilotniczych” – powiedział.

Jak wskazał, taka sytuacja umożliwia liniom lotniczymfinansowanie wzrostu, zwiększanie zatrudnienia, wzmacnianie bilansów orazwypłatę zysku inwestorom.

Według IATA, w tym roku zwrot z zainwestowanego kapitałupowinien wynieść 8,5 proc. (z 9 proc. w 2017 r.).

„Wciąż przekracza to średni koszt kapitału, którywzrósł do 7,7 proc. przy wyższych dochodach z obligacji (7,1 proc. w 2017 r.).Ma to kluczowe znaczenie dla przyciągnięcia znacznego kapitału potrzebnegobranży m.in. do zwiększenia floty przewoźników” – uważa IATA.

Zgodnie z prognozami IATA, w tym roku linie lotniczeotrzymają ponad 1900 nowych samolotów, z których wiele zastąpi starsze i mniejpaliwooszczędne maszyny. Pozwoli to na zwiększenie globalnej floty handlowej o4,2 proc. do 29,6 tys. samolotów.

Zdaniem zrzeszenia, linie lotnicze „odczuwają znacznąpresję” ze strony rosnących kosztów paliwa i pracy.

IATA szacuje, że w tym roku przewoźnicy lotniczy za baryłkęropy Brent średnio zapłacą ok. 70 dol. Oznacza to wzrost z 54,9 dol. za baryłkęropy Brent w 2017 r. (+ 27,5 proc.). IATA przypomniała, że według grudniowychprognoz, w tym roku ta cena miała wynieść ok. 60 dol.

„Tegoroczne ubezpieczenia od wzrostów cen paliwa,pozwoli PLL LOT utrzymać koszty działalności na wcześniej zakładanym poziomie.W praktyce oznacza to, że pasażerowie nie powinni spodziewać się podwyżki cenbiletów” – powiedział PAP dyrektor biura komunikacji korporacyjnej LOTAdrian Kubicki.

Zdaniem zrzeszenia linie lotnicze poniosą także większekoszty pracy. IATA szacuje, że w 2018 roku linie lotnicze przeznaczą na ten celok. 185 mld dol., wobec 171 mld dol. w ub.r. i wobec 159 mld dol. w 2016 r.

Jak powiedział na konferencji prasowej główny ekonomistaIATA Brian Pearce przewoźnicy zapłacą ok. 133 mld dol. różnego rodzajupodatków, jakie nakładają rządy poszczególnych państw. „W 2017 roku byłato kwota 123 mld dol., a w 2016 r. było to 117 mld dol.” – powiedziałPearce.

IATA przewiduje, że w 2018 roku branża będzie zatrudniałaponad 2,8 mln osób, (w ub.r. było to 2,7 mln ) i wypracuje 3,4 proc. globalnegoPKB (w 2017 r. było to 3,2 proc.).

Według szacunków zrzeszenia w tym roku linie lotnicze mająprzewieźć 4,3 mld pasażerów, w ub. r. było to ok. 4 mld ludzi, a w 2016 r. byłoto 3,8 mld osób. Średnio na jednym pasażerze linie zarobią ponad 7 dol.

Według IATA w tym roku linie lotnicze mają przewieźć 63,6mln ton cargo, a w tamtym roku było to 51,5 mln ton.

Zgodnie z prognozą IATA najwięcej w tym roku zarobią linielotnicze z Ameryki Północnej – 15 mld dol., wobec 18,4 mld dol. w 2017 roku. Nadrugim miejscu mają się znaleźć przewoźnicy z Europy – zysk europejskich liniilotniczych w 2018 roku ma wynieść ok. 8,6 mld dol., a w ub.r. było to ok. 8,1mld dol.

Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku w tym roku zarobią8,2 mld dol., wobec 10,1 mld dol. w u.br. W przypadku linii lotniczych zBliskiego Wschodu w 2018 roku ma to być ok. 1,3 mld dol., a w ub.r. było tojeden mld dol. Przewoźnicy z krajów Ameryki Łacińskiej w 2018 r. roku osiągną900 mln dol. wobec 500 mln dol. ub.r. Jeśli chodzi o linie z regionu Afryki, towedług prognoz IATA, w tym roku, podobnie jak w ub.r roku, będą miały stratę napoziomie ok. 100 mln dol.

IATA zrzesza 290 linii lotniczych, w tym PLL LOT. Zapewniaponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego. (PAP)