Zielone światło dla Rail Baliki na odcinku Czyżew – Białystok
Regionalna DyrekcjaOchrony Środowiska w Białymstoku wydała decyzję środowiskową dla 71-km odcinkaCzyżew-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica – podała RDOŚ naswojej stronie internetowej.
Wydana w ostatnich dniach decyzja oznacza, że inwestor – PKPPLK – przed rozpoczęciem budowy musi jeszcze uzyskać decyzję o lokalizacjilinii kolejowej i pozwolenie na budowę. Rail Baltica to największa inajważniejsza inwestycja kolejowa w Podlaskiem.
Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK poinformował wśrodę PAP, że decyzję lokalizacyjną inwestor chce uzyskać na koniec 2018 r., apozwolenie na budowę w drugim kwartale 2019 r. „Przed uzyskaniem pozwoleńna budowę konieczne jest również pozyskanie pozwoleń wodnoprawnych” -dodał.
Wniosek o decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej iwniosek o pozwolenie na budowę będą składane do wojewody podlaskiego, którybędzie wydawał te decyzje.
Z danych Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska wBiałymstoku wynika, że Rail Baltica na odcinku Czyżew-Białystok będzieprowadzona na zamkniętych terenach kolejowych w dziewięciu gminach na tereniewojewództwa podlaskiego. To gminy: Czyżew, Szepietowo, Nowe Piekuty, Sokoły,Poświętne, Łapy, Turośń Kościelna, Choroszcz i Białystok.
Jak wcześniej podawały PKP PLK, na trasie Czyżew-Białystokmają powstać dwa wiadukty kolejowe, trzy nowe dwupoziomowe skrzyżowania trasdrogowych i kolejowych, cztery przejścia pod torami. Plan obejmuje takżeremonty 14 przystanków i stacji kolejowych.
Po modernizacji Rail Baltica, pociągi pasażerskie będą mogłyjeździć z maksymalną prędkością 160 km/h, towarowe do 120 km /h.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jakubowski powtórzył, że przetarg na budowę odcinkaCzyżew-Białystok będzie ogłoszony we wrześniu 2018 r. Będzie obejmował takżezakup szyn kolejowych na tę inwestycję. Do osobnego przetargu na dostawę szynnie zgłosiła się bowiem żadna firma, w maju był unieważniony.
Rail Baltica to kluczowa inwestycja kolejowa w Podlaskiem,element transeuropejskiego korytarza transportowego. Prowadzi z Berlina, przezWarszawę, do Helsinek. W Polsce ma być zmodernizowanych 341 km tej trasy:Warszawa-Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.
Jak podawało wcześniej PKP PLK, cały projekt Czyżew –Białystok ma kosztować ok. 1,6 mld zł. Inwestycja – podobnie jak inne odcinkiRail Baltica – jest dofinansowana z UE z programu CEF (Connecting EuropeFacility – Łącząc Europę).
„