Praga: Czy państwo będzie dopłacać do zakupu taboru kolejowego ČD?
Problem niepełnego finansowania przewozów dotyka również koleje czeskie ČD. Niedawno wybrany zarząd wystąpił więc z wnioskiem aby z tej przyczyny zakup nowego taboru był finansowany ze środków Państwowych. Mowa tu o kwocie 17 miliardów koron rocznie, choć w wariancie minimalnym wystarczy 5 miliardów koron czeskich. Jednak z racji niskiej odnowy taboru w latach poprzednich potrzeba prawie 20 miliardów rocznie aby nadrobić stracony czas. Pomysł ten zdaje się trafiać na podatny grunt, ponieważ Minister Transportu AlešŘebíček widzi potrzebę zakupu nowego taboru kolejowego jako jedno z priorytetowych zadań, jednak bez jasnych deklaracji przeznaczenia funduszy na ten cel. Plany nowego zarządu ČD przewidują również likwidację niektórych połączeń o małej frekwencji i zastąpienie ich autobusami. Jednak jak wielokrotnie praktyka wskazywała autobusy są na takich liniach również niedochodowe, a zamknięcie jednej linii pociąga za sobą zamykanie następnych. Według zarządu ČD dopłaty do jednego pokonanego kilometra wynoszą 63 korony czeskie, podczas gdy na Słowacji i Węgrzech jest to dwa razy więcej. Natomiast Niemcy dopłacają do kilometra aż 235 koron czeskich.
Źródło: Opracowane na podstawie www.zelpage.cz