Puttgarden: Plany budowy mostu Fehmarnbelt wywołują mieszane reakcje
W sprawie budowy połączenia Niemiec z Danią za pomocą mostu Fehmarn budzi mieszane emocje. Most miałby się zaczynać w Puttdarden, a kończyć w Rodby. Organizacja NABU odnosi się negatywnie do budowy mostu, tłumacząc, że wyliczone koszty inwestycji są nierealne. Zamiast zakładanych 8000 samochodów i 100 pociągów dziennie można liczyć po otwarciu mostu zaledwie z liczbą 5000 samochodów i 40 pociągów. To sprawia, że most będzie wykorzystywany zaledwie w 10% swojej przepustowości. Dodatkowo ceny materiałów i energii wzrosły w przeciągu ostatnich lat, z tego powodu koszt budowy mostu wyniesie nie 5,6 miliarda €, a prawie 9 miliardów €. Na tej podstawie przedstawiciele tej organizacji twierdzą, że projekt jest nierealny. Jednak został on ogłoszony w Kiel, mieście portowym żyjącym z transportu samochodów i towarów przez może, co może jasno wskazywać, że protest ten ma również podłoże polityczne, ponieważ miasto to straciłoby na znaczeniu po otwarciu nowego mostu. Na zarzuty NABU odpowiedział już Minister Transportu. Określił on sensację NABU jako odgrzewany kawałek, ponieważ przedstawione problemy są już od dawna znane, a NABU dokonuje ich fałszywej oceny. Przedstawione prognozy ruchu odnoszą się jedynie do dnia dzisiejszego i nie przewidują wzrostu wymiany handlowej. Również kolej stanie się bardziej opłacalna, ponieważ skróci się bezpośrednia relacja, jak również zwiększy się prędkość maksymalna na 160km/h. Obecnie przejazd z Hamburga do Kopenhagi zajmuje prawie pięć godzin, jednak po otwarciu mostu zostanie on skrócony o 1 godzinę i 45 minut. Dzięki temu kolej z czasem jazdy 3 godziny i 15 minut stanie się bardziej atrakcyjna i przyciągnie dotychczasowych pasażerów linii lotniczych. Taki bilans wykazywały wszystkie poprzednie budowy mostów w Danii.
Źródło: Opracowane na podstawie Lok-Report