Motocykliści wjadą na warszawskie buspasy

infotrans
27.04.2018 11:28

W maju na dwa buspasywjadą motocykliści. Będą mogli po nich jeździć na Trasie Łazienkowskiej i naul. Radzymińskiej. O tych planach poinformowała dziś zastępca prezydentaWarszawy Renata Kaznowska.

Od maja motocykliści będą mogli poruszać się po buspasie naul. Radzymińskiej i al. Solidarności (na odcinku od ul. Krynoliny do H.Rzeszotarskiej) oraz na Trasie Łazienkowskiej (od Alej Jerozolimskich po al.Stanów Zjednoczonych/Ostrobramską). Nowe oznakowanie od 1 maja pojawi się naTrasie Łazienkowskiej, potem na ul. Radzymińskiej. Będzie obowiązywało przezdwa sezony motocyklowe – do końca października 2019 r.

– Przez ten czas sprawdzimy, jak to będzie działało wpraktyce – mówi Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta m.st. Warszawy. – Naszeanalizy i doświadczenia z innych miast w Polsce pokazują, że jest to bezpieczneale każde miasto ma swoją specyfikę więc chcemyto rozwiązanie przetestować na naszych ulicach.

Te dwa buspasy to najdłuższe odcinki pasów ruchu dlakomunikacji w Warszawie i jednocześnie dogodne korytarze transportowe, dlategomotocykliści będą korzystali z tego przywileju najpierw tam. Na znakachpionowych i poziomych (czyli tych wymalowanych na jezdni) pojawi się dodatkowynapis „MOTOCYKLE” – dziś są tam wymienione BUS, TAXI i MTON.

Zanim zapadła decyzja o wpuszczeniu motocykli na buspas,Zarząd Transportu Miejskiego poprosił o przebadanie takiego rozwiązania przeznaukowców z Politechniki Warszawskiej. Efektem ich pracy była analiza, którawykazała, że wpuszczenie motocykli na buspasy nie powinno spowodować utrudnieńw funkcjonowaniu komunikacji miejskiej ani nie będzie zagrażało bezpieczeństwu.Poprosiliśmy także o opinie komendy miejskie Policji i zarządców dróg wKrakowie, Gdańsku, Bydgoszczy i Łodzi – czyli w miastach, które jako pierwszezdecydowały się na taki krok. Ich ocena była pozytywna „Dopuszczenie ruchumotocykli na buspasach nie wpłynęło w żadnym aspekcie na odbywający się ruchautobusów komunikacji miejskiej…Niewątpliwie wprowadzenie takiego rozwiązaniaupłynniło ruch drogowy.” – napisał komendant Policji z Łodzi. Zwrócił teżuwagę, że dzięki temu zniknęło zjawisko „przeskakiwania” przez motocyklistów zpasa na pas (nie jest to niezgodne z przepisami ale niebezpieczne).

Poza Biurem Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st.Warszawy oraz Zarządem Transportu Miejskiego, w pracach nad realizacją tegoprojektu udział wzięli również przedstawiciele środowisk motocyklistów -Fundacji Jednym Śladem. To działająca od 2010 r. organizacja non profit, którejgłównym celem jest zwiększenie świadomości użytkowników polskich dróg orazniesienie pomocy poszkodowanym.