Minister Adamczyk o stanie polskich kolei
Udział polskich firmw realizacji inwestycji kolejowych wzrósł na początku roku do 54 proc. podwzględem wartości, z 50 proc. zanotowanych w marcu ubiegłego roku – podałminister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas sejmowej debaty nt. stanupolskiej kolei i planowanych inwestycjach.
„Udział polskich firm w realizacji Krajowego ProgramuKolejowego (KPK) jest coraz wyższy. Jeszcze w marcu 2017 roku polskie firmybyły wykonawcami 74 proc. liczby umów o wartości 50 proc. wszystkichkontraktów. Już na początku 2018 roku udział ten się zwiększył. Polscy wykonawcyumów na roboty realizowali 76 proc. kontraktów w ujęciu liczbowym i 54 proc.pod względem ich wartości” – powiedział Adamczyk.
Podał, że wydatki na realizację kolejowych inwestycjiznacząco wzrosły po objęciu rządów przez Prawo i Sprawiedliwość.
„Już w 2016 roku poziom nakładów poniesionych przez PKPPLK w ramach krajowego programu wyniósł 3,7 mld zł, to stanowi wzrost nakładówo ponad 700 proc. w stosunku do łącznej wartości nakładów poniesionych w latach2014 i 2015. Wówczas wydano przez te dwa lata 0,5 mld zł, to pokazuje ogromzaniedbań naszych poprzedników z którymi musieliśmy się zmierzyć” -powiedział minister.
Adamczyk przypomniał też, że do roku 2023 wydatki na kolejprzekroczą łącznie 100 mld zł.
„Do roku 2023 rząd Prawa i Sprawiedliwości przeznaczyponad 100 mld zł na rozwój polskiej kolei. W perspektywie najbliższych pięciulat polska kolej stanie się nowoczesna, komfortowa i punktualna. By było tomożliwe, realizujemy szereg projektów, które z jednej strony poprawiająbezpieczeństwo i wygodę podróżnych, a z drugiej dają nowe możliwości polskimprzedsiębiorcom” – powiedział Adamczyk.
„Prowadzony od 2015 r. program, to największy whistorii program modernizacji sieci kolejowej o wartości blisko 67 mld zł. Wramach jego zakresu zmodernizujemy ponad 9 tys. km linii kolejowych irozbudujemy o nowe elementy” – dodał minister.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Rząd zapowiedział, że w ramach Krajowego Programu Kolejowegowydatkowanych będzie prawie 67 mld zł. Z kolei w programie utrzymaniowymzapisano wydatki wartości prawie 24 mld zł. Poza tym w tym roku z budżetupaństwa na utrzymanie sieci zarządzanej przez PKP PLK przeznaczono 3,2 mld zł.Jest również program inwestycji dworcowych o wartości prawie 1,5 mld zł, ainwestycje taborowe zapowiedziane przez PKP Intercity mają wartość ok. 7 mldzł.
Adamczyk zapowiedział też, że dzięki inwestycjom planowanejest podniesienie maksymalnej prędkości dla pociągów towarowych do 120 km/h, adla pociągów osobowych do 160 km/h.
Minister poinformował, że w realizacji znajdują się projektyangażujące 64 proc. środków w ramach Krajowego Programu Kolejowego. „Tojest 42,5 mld zł z 67 mld zł” – wyjaśnił szef resortu infrastruktury.
„