Przetarg na tabor dla KD w połowie roku. Jest dofinansowanie
W połowie roku KolejeDolnośląskie w połowie roku ogłoszą przetarg na zakup 11 nowych składów. Dziśprzewoźnik podpisał umowę na unijne dofinansowanie tych zakupów.
11 nowych jednostek zostanie przeznaczonych do obsługipasażerów Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. 9 kwietnia w DolnośląskimUrzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu Centrum Unijnych Projektów Transportowych(jednostka, która w imieniu rządu przyznała dofinansowanie) podpisała umowę nadofinansowanie projektu realizowanego przez Koleje Dolnośląskie w ramach ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
„Przywrócenie przez Koleje Dolnośląskie połączenia zWrocławia do Sobótki dzięki nowym pociągom, pozytywnie wpłyną na komfort życiamieszkańców regionu. Umożliwi sprawne prowadzenie biznesu, ułatwi poszukiwaniepracy. Nawet jeśli efektów takich inwestycji nie widać z dnia na dzień, one pokilku miesiącach stają się odczuwalne wraz z pojawieniem się nowych firm, usługlub produktów. Cieszę się, że Program Operacyjny Infrastruktura i Środowiskojest realizowany w taki sposób, aby poprzez rozbudowę dróg czy zakup pociągówumożliwiających otwarcie nowych połączeń kolejowych, mógł dawać Polakom szansena rozwój” – powiedział Witold Słowik, Wiceminister Inwestycji i Rozwoju.
Projekt AglomeracyjnaKolej Dolnośląska – zakup taboru kolejowego do obsługi ruchu pasażerskiego weWrocławskim Obszarze Funkcjonalnym
Koleje Dolnośląskie kupią 5 czteroczłonowych elektrycznychzespołów trakcyjnych oraz 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych doprzewozów aglomeracyjnych w rejonie oddziaływania Wrocławskiego ObszaruFunkcjonalnego. Wszystkie pociągi będą mogły przewieźć jednorazowo nawet 4170osób. Tabor elektryczny ma obsługiwać trasę: Jelcz – Laskowice – Wrocław Główny– Jelcz – Laskowice, a spalinowy: Trzebnica – Wrocław Główny – Kobierzyce –Sobótka Zachodnia. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżypociągiem. Obniży natomiast poziom awaryjności taboru Kolei Dolnośląskich. Dlawielu pasażerów szczególne znaczenie może mieć to, że uruchomiony zostanietransport kolejowy na niefunkcjonującym dziś odcinku Wrocław Główny –Kobierzyce – Sobótka Zachodnia.
beneficjent: Koleje Dolnośląskie S.A
wartość całkowita projektu: 209 346 000 zł
dofinansowanie z UE: 85 100 000 zł
termin realizacji inwestycji: do 2021 r.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Rozwój pasażerskiego transportu kolejowego to sprawakluczowa dla Dolnego Śląska. Chcąc równomiernie rozwijać region, musimypamiętać o tych mieszkańcach, dla których nadal barierą jest dojazd np. domiejsca pracy. Inwestowanie w coraz lepszy tabor kolejowy i ciągły rozwójdostępnych połączeń kolejowych to najlepszy kierunek. Podobnie jest zobwodnicami miast – wyprowadzamy ciężkie samochody z miejscowości i zwiększamy tymsamym bezpieczeństwo mieszkańców, w tym wypadku Kłodzka i całego regionu” –podkreślił w trakcie uroczystości Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak.
„To ostatni zakup taboru w tej kadencji i perspektywieunijnej. Pociągi kupowaliśmy z naszego RPO, programów krajowych, z własnychśrodków. Nowemu zarządowi województwa spółkę zostawimy jesienią w świetnym stanie,z bardzo dobrymi wynikami finansowymi i w przeddzień przejęcia i rewitalizacjikolejnych linii kolejowych na Dolnym Śląsku” – mówił Jerzy Michalak – CzłonekZarządu Województwa Dolnośląskiego.
Zakupiony dzięki unijnemu dofinansowaniu tabor wyposażonybędzie między innymi w klimatyzację, monitoring, system audiowizualny czy automatycznedefibrylatory AED. Dodatkowo pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdekelektrycznych, portów USB, pokładowego Wi-Fi. Nie zabraknie również miejsc naprzewóz rowerów, biletomatów oraz zamkniętego obiegu sanitarnego.
„Cały czas stawiamy na skracanie czasu przejazdu, stałąpoprawę komfortu podróży czy zwiększenie mobilności. Dofinansowanie pozwoli namna zakup w pełni nowoczesnych pociągów, które spełniają najwyższe normy. Nowo zakupionezespoły trakcyjne będą obsługiwać trasy: Trzebnica – Wrocław – Sobótka -Świdnica oraz Wrocław Wojnów – Wrocław Główny – Jelcz Laskowice. Uruchomiony zostanierównież transport kolejowy na niefunkcjonującym dziś odcinku Wrocław Główny – Kobierzyce- Sobótka Zachodnia – Świdnica Miasto” – dodał prezes Kolei DolnośląskichPiotr Rachwalski.
Pierwsze nowe pociągi trafią na dolnośląskie tory w trzecimkwartale 2019 roku. Ostatnie zespoły trakcyjne zostaną przekazane do końca 2021roku.
„