PwC vs. Arup: Radomiu za daleko od Warszawy
Kolejny głos w dyskusji po prezentacji mazowieckiego raportuArup. Zdaniem firmy doradczej PwC sens ma lokalizacja do 50 km od centrummetropolii. A Radom leży 107 km od Warszawy.
-„Lokalizacja lotniska w Radomiu jako komplementarnego dlaLotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK jest niezgodna z praktykami rynkulotniczego – powiedział PAP Michał Mazur z PwC. Dodał, że sens ma lokalizacjado 50 km od centrum metropolii, a w przypadku Radomia to ok. 107 km.
„W zeszłym roku w ramach publikacji raportu o dynamicerynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensiebiznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie więcejniż 50 km od centrum metropolii” – zaznaczył Mazur.
Ekspert z firmy doradczej PwC przypomniał, że średnia takiejlokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km. „Ale sens ma lokalizacja do50 km, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem” – wyjaśnił.
Tymczasem lotnisko w Radomiu, jak podkreślił, znajduje się107 km od centrum metropolii. „Czas podróży może być więc wydłużony do 1,5a nawet 2 godzin. To nie jest zgodne z praktykami, które znamy z rynkulotniczego” – wskazał. Dodał, że lotnisko w Modlinie jest położone wgranicach 50 km, „a zatem decyzja podjęta w przeszłości”, by tamznajdowało się lotnisko pomocnicze dla CPK była zgodna z tymi praktykami.”Z kolei wybrana lokalizacja CPK w Baranowie jest oddalona od 41 km odWarszawy, czyli też w tych granicach” – powiedział.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Według Mazura pierwszym kryterium, które powinno się braćpod uwagę przy lokalizacji lotnisk pomocniczych „jest celowość lokalizacjii możliwość zrealizowania założeń biznesowych, a drugim szybkość realizacji czykoszt realizacji danej inwestycji”.
Raport Arup
Jak powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego”Porty Lotnicze” Mariusz Szpikowski, z „Analizy strategicznegozapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekścieuruchomienia CPK” niezależnego doradcy, firmy Arup , wynika, że lotnisko wRadomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina;”z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom”.
W przypadku lotniska w Radomiu – jak wykazała analiza Arup -w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jegoprzepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji to 425 mln zł. Wdrugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasieparametrów – do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467mln zł. Z kolei rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, a na przeniesienieruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy – wskazała firma Arup. (PAP)
„