Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa walczy z nieuczciwymi przewoźnikami

infotrans
03.04.2018 11:54

Nieuczciwiprzewoźnicy i kierowcy podszywający się pod warszawskie taksówki nie mogą czućsię bezkarni.

Cykliczne współdziałania kontrolne pozwalają skutecznieweryfikować legalność wykonywania przewozu osób na terenie stolicy. W pierwszymkwartale tego roku przeprowadzono 427 takich działań.

Przedstawiciele Urzędu m.st. Warszawy, a takżefunkcjonariusze Komendy Stołecznej Policji, Inspektoratu Transportu Drogowego,Mazowieckiego Urzędu Celno-Skarbowego w Warszawie oraz Straży Granicznej kilkarazy w miesiącu podejmują współdziałania kontrolne. Podczas działańweryfikowana jest nie tylko legalność wykonywania przewozów, ale także przestrzeganieogółu norm prawnych.

W sumie okresie od początku stycznia do końca marca 2018 r.przeprowadzono 427 czynności sprawdzających. W analogicznym okresie 2017 rokuskontrolowano 544 kierowców i ich pojazdów.

W czasie działań w 150 przypadkach ujawniononieprawidłowości (35%). W porównaniu z rokiem ubiegłym oznacza to niewielkiwzrost. Wówczas podczas kontroli ujawniono 166 przypadków naruszeń przepisów(30,5%).

Większość przepadków uchybień, bo aż 51% (77 przypadków)dotyczyła prowadzenia pojazdu przez kierowcę, który nie zdał egzaminu zprzepisów prawa miejscowego i topografii stolicy. Liczba ta oznacza poprawęstanu wiedzy prowadzących. Podczas ubiegłorocznych kontroli stwierdzono aż 117takich przypadków, co oznacza, że zaledwie co 4 skontrolowany miał stosownekwalifikacje potwierdzone wynikiem egzaminu.

Wśród innych nieprawidłowości ujawnionych w I kwartale 2018r. znalazły się:

wykonywanie transportu drogowego osób bez wymaganej licencji– 67 przypadków (wśród nich były zarówno pojazdy oznakowane, jak i tenieoznakowane jak warszawskie taksówki; w 26 przypadkach kierowcy podszywalisię pod warszawskie taksówki);

brak kasy fiskalnej – 37 przypadków;

brak legalizacji taksometru – 9 przypadków

brak badań technicznych pojazdów – 4 przypadki.

Warto zaznaczyć, że kilku prowadzących dopuściło się kilkunieprawidłowości jednocześnie.

Podczas kontroli ujawniono także, że prowadzącymi pojazdybyły także osoby posiadające sądowy zakaz prowadzenia pojazdów (3 przypadki),jeden kierujący był poszukiwany europejski listem aresztowania, a dwóchkierowców – obywateli państw z poza UE – dostało decyzję o opuszczeniuterytorium Polski. W pierwszym kwartale w ramach współdziałań zatrzymano 1prawo jazdy, 14 dowodów rejestracyjnych oraz wystawiono 128 mandatów karnych nałączną kwotę 30 220 zł. Ponadto skierowano również 43 wnioski do sądu oukaranie.

Licencjonowana, warszawska taksówka posiada:

prawidłowe oznakowanie taksówki, czyli żółto-czerwony pas (wbarwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować sięherb m.st. Warszawy;

w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinnaznajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numeremrejestracyjnym pojazdu;

wewnątrz pojazdu powinien znajdować się specjalnyidentyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jegoimieniem i nazwiskiem;

w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinnaznajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby ocenie za 1 km w I strefie taryfowej; rewers tabliczki, widziany z siedzeniapasażera, powinien zawierać taryfę opłat.

Zawsze należy zachować paragon fiskalny za wykonany przejazd– w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszychroszczeń.