Większy budżet na tramwaj do Huty Kościuszko w Chorzowie
Samorząd Chorzowachce zwiększyć budżet na dokumentację przebudowy ul. Katowickiej i równoległejlinii tramwajowej w rejonie d. Huty Kościuszko i skorzystać z jedynej oferty wtrzecim już przetargu na to zadanie – poinformował PAP wiceprezydent miastaMarcin Michalik.
Jak zaznaczył, wobec perspektywy wykorzystania funduszyunijnych przy realizacji znacznej części potrzebnej inwestycji, władze miastabędą prosiły radnych o zwiększenie środków na zapewnienie jej dokumentacjiprojektowej.
Chodzi o zaprojektowanie przebudowy ważnych arterii, drogoweji tramwajowej bezpośrednio przy centrum Chorzowa oraz udostępnienie iskomunikowanie pohutniczych terenów inwestycyjnych. Miasto uczestniczy w tymprzedsięwzięciu poprzez swoją spółkę – Miejski Zarząd Ulic i Mostów (MZUiM),która ma być odpowiedzialna za układ drogowy i uzbrojenie terenów. Częśćtramwajową ma zrealizować należąca do samorządów miast regionu spółka TramwajeŚląskie.
Wcześniejsze dwa wspólne przetargi na tę dokumentację –samorządu miasta i Tramwajów Śląskich – zostały unieważnione: pierwszy z powodubraku ofert, drugi z powodu cen znacznie przewyższających budżet zamówienia.Trwający trzeci przetarg został okrojony o część projektów, które miałyby byćrealizowane w kolejnych latach.
Ogłaszając trzecie postępowanie miasto założyło, że nasfinansowanie części zamówienia po stronie MZUiM przeznaczy 250 tys. zł(brutto); Tramwaje zakładały przeznaczenie na ich część dokumentacji 184,5 tys.zł. W terminie spłynęła tylko jedna oferta zakładająca koszt dla MZUiM napoziomie ponad 621 tys. zł oraz dla Tramwajów – 307,5 tys. zł.
„Ponieważ to jest projekt, który chcemy i musimy zrealizować– ze środków unijnych – podjęliśmy wspólnie z Tramwajami Śląskimi decyzję opodniesieniu budżetu, dołożeniu dodatkowych środków. Taki mamy czasinwestycyjny, że nasze oczekiwania rozmijają się z ofertami” – powiedział PAP wśrodę wiceprezydent Chorzowa.
„Jeżeli radni przegłosują zwiększenie budżetu, będziemy torealizować. Dla nas to o tyle łatwiejsze, że dokumentacja ułatwi nam pozyskanieśrodków (unijnych – PAP); więc nie powinno nas to kosztować 100 proc., lecz 15proc. wkładu własnego” – dodał Michalik.
Plany MZUiM uwzględniają m.in. budowę nowej drogi do terenówpoprzemysłowych na obszarze dawnej huty, przebudowę ul. Katowickiej, którąwiedzie droga krajowa nr 79, od estakady nad rynkiem do ul. 3 Maja (wraz zbudową podziemnego przejścia w rejonie Placu Powstańców Śląskich). Wpoprzednich dwóch postępowaniach miasto chciało też zaprojektować rozbudowę ul.Metalowców wraz z jej przedłużeniem do ulicy Siemianowickiej w dzielnicyChorzów Stary.
Tramwaje Śląskie przygotowują przebudowę w tym rejonieodcinka głównej trasy tramwajowej Katowice – Bytom wraz z przesunięciem w rejonPlacu Powstańców obecnego przystanku przy ul. Metalowców (te prace mają byćczęścią realizowanego już projektu unijnego). Spółka wcześniej chciała teżpozyskać dokumentację dla przyszłościowej inwestycji dotyczącej nowej liniitramwajowej wzdłuż ul. Metalowców do Chorzowa Starego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dwie oferty w drugim przetargu MZUiM i Tramwajów Śląskichzakładającym wspólne, wielowariantowe zaprojektowanie wszystkich tychinwestycji, opiewały łącznie na 2,31 mln zł i 1,33 mln zł – przy budżeciezamówienia wynoszącym łącznie niespełna 0,5 mln zł.
W tej sytuacji postępowanie unieważniono i ogłoszono kolejne,już bez elementów związanych z rozbudową ul. Metalowców oraz połączeniemdrogowym i tramwajowym z Chorzowem Starym. Określony w trzecim przetargu terminwykonania dokumentacji to koniec października br.
Tramwaje Śląskie zaplanowały przebudowę i przesunięcietorowiska wzdłuż ul. Katowickiej (z włączeniem w ul. Metalowców) jako jedno zkilkunastu zadań drugiego etapu „Zintegrowanego projektu modernizacji irozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz zzakupem taboru tramwajowego”.
Pod koniec lutego br. spółka podpisała z Centrum UnijnychProjektów Transportowych umowę na dofinansowanie tego etapu unijnego projektuśrodkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 –na poziomie blisko 100 mln zł (dofinansowanie pierwszego etapu zapewniono już wub. roku).
Całe składające się z trzech etapów przedsięwzięcie TŚszacowane jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mldzł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada remonty ok.100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii i zakup 45 tramwajów.
„