Polska chce unijnego dofinansowania CPK
Polska liczy, że UErozważy dofinansowanie inwestycji kolejowych w ramach programu budowyCentralnego Portu Komunikacyjnego, ale nie oczekuje wsparcia środkami unijnymibudowy samego portu – powiedział w środę wiceminister infrastruktury MikołajWild.
W Brukseli przebywa w środę minister inwestycji i rozwojuJerzy Kwieciński. Z urzędnikami Komisji Europejskiej rozmawia m.in. o projekciebudowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. W Parlamencie Europejskim wziąłudział we wspólnej konferencji prasowej z wiceministrem Wildem.
„Mimo że CPK realizuje strategię UE dla lotnictwa,dlatego że walczy z kongestią (chroniczne zjawisko większego natężenia ruchu -PAP) zarówno przestrzeni powietrznej, jak i portów lotniczych, to nieoczekujemy w tym zakresie współfinansowania ze strony środków unijnych. To, naco liczymy, to wsparcie i uwzględnianie CPK przy pracach regulacyjnych, któretoczą się w ramach UE, oraz rozważenie inwestycji kolejowych, składających sięna program CPK w ramach kolejnej perspektywy unijnej” – powiedział Wilddziennikarzom.
Jak przyznał, jeśli CPK miałby skorzystać z unijnegodofinansowania, to dotyczyłoby ono węzła kolejowego. „CPK to nie tylkolotnisko, to także główny punkt na kolejowej mapie kraju. To także znakomiteskomunikowanie drogowe Warszawy i Łodzi i stworzenie nowych szlaków dla ruchuciężarowego. (…) Bardzo wiele inwestycji, które zamierzamy przeprowadzić, toinwestycje współfinansowane ze środków europejskich” – zaznaczył Wild.
Kwieciński dodał, że na inwestycje w ramach CPK będąskładały się po połowie środki związane bezpośrednio z samym portem lotniczymoraz wydatki ponoszone w związku z budową infrastruktury drogowej i kolejowej.Zaznaczył, że środki europejskie będzie można też wykorzystać do zadańzwiązanych z zabezpieczeniem ruchu lotniczego. „Na pewno będziemy chcieliwykorzystać środki europejskie do dostępu do tego portu, zarówno jeśli chodzi oinfrastrukturę drogową, ale przede wszystkim jeśli chodzi o infrastrukturękolejową” – zaznaczył.
Dodał, że Polska chce w Brukseli rozmawiać nie tylko okwestiach finansowych związanych z CPK, ale również o tym, jak toprzedsięwzięcie będzie związane z obecną polityką transportową UE.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodał, że w Brukseli będzie rozmawiał o kolejnym budżecieunijnym po 2020 r. Zaznaczył, że spotka się z komisarzem ds. innowacyjnościCarlosem Moedasem oraz wiceszefem KE Jyrki Katainenem.
Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma byćjednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszymetapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok.100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnychosiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.
„